…pepperkakehus nr 2 og lussekatter!

Ja, etter et mislykket forsøk med pepperkakehus-bygging tidligere i dag, ble forsøk og hus nummer to mye bedre.
Det var begrenset med melis og nonstop igjen, men huset ble da reist og fikk i allefall litt vaniljesukker-snø på taket.
pepperkake
getattachment

Og siden jeg var så godt i gang med baking og husmor-rollen fikk jeg skikkelig kick for lussekatter! Er flere år siden jeg smakte det sist, og sikkert enda flere år siden jeg har lagd de selv.
Men med Wenche`s lussekattoppskrift fra GodMorgenNorge ble det jaggu herlige lussekatter utover kvelden også. For de var faktisk superdigge!
lussekatt
Første brett finito!
40-45 stk:

Oppskrift:
200 g smør
7dl melk
100 g gjær
1-2 g safran
2 dl (;200; g) sukker
2 ts kardemomme
¼ ts salt
1 kg ( ca ;16; dl) hvetemel
vispet egg til pensling
rosiner til pynt

Slik gjør du:

Smelt smør i en kasserolle og tilsett melk.
Varm til 37 oC og tilsett safran.
Smuldre gjær i en bakebolle og hell litt av den fingervarme deigvæsken over.
Rør ut gjæren før resten av væsken tilsettes.
(Tørrgjær tilsettes sammen med hvetemelet).
Tilsett sukker, salt og mesteparten av hvetemelet.
Arbeid sammen til en glatt deig.
Dekk bakebollen med plast og sett til heving i ca 40 min.

Elt deigen på et bakebord og del i biter.
Form til forskjellige figurer og legg på et bakepapirkledt stekebrett.
Dekk med et klede og etterhev ca 50 min.
Trykk rosiner til pynt på de ferdighevede figurene og pensle med sammenpisket egg.
Stek midt i varm stekeovn, 225oC i 10-12 min.

Avkjøl på rist.

Tips:

Søte lussekatter, pensle de ferdig stekte lussekattene med smør og dypp i sukker.
Deigen kan også formes til en kringle.
Sett lys i kringlen ved servering.
Egner seg godt til frysing. Avkjøl helt. Legg i fryseposer.
Hentet fra:
http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/lussekatter-1315799.html

Og jeg vet at lussekatter er ment for å spises den 13.desember, men er jo ikke så lenge til da. Har man lyst, har man lov var det noen som sa en gang.
😀
– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg