Ukas helgekos: Varme bær med vaniljeis

Kan jo ikke slutte å blogge helt da, så “Ukas helgekos” skal jeg hvertfall fortsette med 😉

Varme bær med vaniljeis er ypperlig som dessert, både på vinteren og sommeren.
Det som er så enkelt med denne desserten er at man bare kan ha ingrediensene i fryseren hvis man en dag skulle trenge noe en dag man ikke har tid til å gå til butikken, butikken er stengt eller hva det enn nå skulle være.
Også synes jeg det personlig smaker bedre med bær til vaniljeis fremfor sjokoladepulver-tull, sjokoladesaus eller den ekle karamell-sausen kjøpt på flaske. (Jeg generelt hater flytende karamell)  (Og selvfølgelig er det mye sunnere enn de sukkerlake-sausene;))
Du trenger:
Fryste bær (for eks jordbær, skogsbær, bringebær, bjørnebær)
Vanilje-is (Jeg anbefaler virkelig Diplom Is, og First-Price-vanilje-isen er også overraskende god!)
Slik gjør du:
Ha bærene i en kjele sammen med 2-3 ss vann slik at de ikke brenner seg. Når det begynner å koke skrur du ned varmen og “kok” bærene på lav varme i ca 5 minutter. (pass på så de ikke blir “blaute”) Prøvesmak et bær for å sjekke om de er ferdige. Ta ønsket mengde vanilje-is oppi en skål, sil ut bærene fra kjelen og dander oppå isen. Ta på litt ekstra av den varme bærsausen om du ønsker.


Jeg selv gomler i meg en halvkilo ferske norske jordbær hver dag, og jeg synes jo selvfølgelig man helst skal velge ferske norske jordbær da man kan, så bærene i i desserten kan godt byttes ut med disse da man kan.
Og hvem liker vel ikke søte, gode og norske jordbær sammen med en kule vaniljeis nå på sommeren?
Enjoy!
-Silje Bjørnstad –
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg