Lavkarbo-tips

Et lavkarbo-kosthold gir mange gunstige helseeffekter. Mange opplever at det er enklere å gå ned i vekt, har mer energi og/eller har mindre vondt i magen når man kutter ut brød, pasta, ris og poteter.

Jeg for min del klarer meg fint uten dette, men jeg er ingen lavkarbo-fanatiker. Havregrøt, knekkebrød og ikke minst muslibrød fra kaffebrenneriet er noe av det beste jeg kan spise 😉
Men du trenger ikke å være på slanker`n for å forandre kostholdsvaner. Jeg merker selv at jeg får mindre energi og mindre metthetsfølelse av å bare spise pastaretter, pizza, hamburger og særlig pommes frites. Jeg blir trøtt og mange føler seg også oppblåst og kan ha hodepine og magesmerter. Mange er faktisk ikke klar over at karbohydrater kan ha stor påvirkning for din helse. Dette er selvfølgelig individuelt, men mange vil oppleve reduserte helseplager med et lavkarbo-kosthold. Det samme gjelder fordi som har mistanke om glutenallergi eller laktoseintoleranse, prøv å kutte ut noen matvarer du tror kan ha negativ virkning på din kropp og helsetilstand.
Uansett, så leste jeg en artikkel på Menshealth.com og brukte dette som inspirasjon når jeg skrev følgende artikkel for Side2:
Her får du tips og oppskrifter til lavkarbomat. 🙂

Egg og bacon er gode lavkarbo-matvarer. Andre er: Kjøtt, kylling, fisk, grønnsaker, ost, tacosalat, kjøttpålegg, karbonader, supper og andre salater. Er du glad i brød og bakevarer kan du lage dine egne lavkarbovarianter ved å erstatte melet med for eksempel soyamel, creme fraiche og så videre.

På VG Nett kan man også lese om “villmannen” Kristoffer Clausen som har bodd ett år ute i skogen og kun livnært seg på det villmarken hadde å tilby. Hjortekjøtt, fisk, bær, skjell og tang og tare har vært hovedmatvarene i kostholdet hans.
Du kan lese hele saken: KLIKK HER.

– I snart ett år har jeg levd på en diett med svært lite karbohydrater og helsen min har aldri vært bedre enn nå. Lavkarbo mat har blitt mer og mer populært de siste årene og jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men at kroppen og helsa mi trives på lavkarbo mat er det ingen tvil om, sier 34-åringen.

Vel, det var dagens kostholdtips fra meg.
– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer
    1. som kommende ernæringsfysiolog så må du skjønne at null karbs = null energi..
      guuuud lisssssåååm 😛

    2. Hehe, og jeg får i meg de karbohydratene jeg trenger vennen.
      Men er flere studier som viser gode resultater om folk (særlig da overvektige) spiser mindre sukker i form av raske karbohydrater. Og for eksempel så er det mange som ikke vet at flere brødtyper i dag faktisk inneholder sukker. 🙂
      Bytter man ut noen av karbohydratene med fett og proteiner vil dette gi et mer stabilt blodsukker som igjen vil gi en bedre metthetsfølelse og mer energi og overskudd i hverdagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg