Inspirasjon?

Jeg har etter noen nødvendige måneder med treningstørke endelig kommet inn i en god steam igjen, og jeg må quote Silje Aalands utsagn:

“En dag uten trening, er en dag uten mening.”

For det finnes virkelig ikke noe bedre enn å løpe ut i naturen alene med iPoden og dine egne tanker en sen ettermiddag med frisk bris og solnedgangen i horisonten. Eller bare å tilbringe en times tid på et treningssenter, noe som ikke betyr at du MÅÅ slite deg ihjel. Men bare det å bevege litt på seg gir deg så mye i bonus!

Hvorfor trene?
Jo min største inspirasjon for trening er bare den deilige følelsen man har etterpå. Ikke nødvendigvis “yes, jeg har trent”-følelse, men jeg blir bare mer opplagt og i bedre humør fordi jeg sover bedre, bedre konsentrasjon og man i det hele tatt kjenner at kroppen fungerer bedre. Begrepet “trene” kan for mange høres slitsomt ut, men bare det å gå en tur er trening, det handler om mosjon. Meld deg på dansetimer, saltimer, corebar, styrketrening, manualer, rockering, hoppetau, fotball, squash, svømming, klatring – man har jo uendelig muligheter! Bare man bruker kroppen og ikke sitter stille så skal det ikke mye til før endorfinene (“kroppens eget lykkehormon”) bobler rundt i kroppen din.

 

Noe av det beste jeg vet er å gå tur i skogen eller på små fjelltopper. Det er en så ubeskrivelig herlig frihetsfølelse og jeg føler meg så utrolig heldig som har den muligheten både i Norge og her i Spania, enten om man er alene eller flere så er det å gå tur alfa og omega for min del.

Og nå er jeg kommet tilbake i rytmen der jeg bare blir heeelt rastløs om jeg ikke får gått eller løpt litt fra meg med god musikk og følelsen av å ha beveget litt på seg. Men det er to ting jeg trenger, gode sko og musikk. Noen av mine favorittsanger for øyeblikket da jeg er på treningsstudioet eller ute på tur er: Bulletproof med La Roux, Telephone og Bad Romance med Lady Gaga, Rock This Party med Bob Sinclair, Baby did a bad bad thing med Chris Isaak, Pretty Fly med The Offspring, This Fire med Franz Ferdinand, Project Well med Beatraxx, Thats not my name med The Tings Tings, When Loves Takes Over med Kelly Rowland og David Guetta. Tja, det var et fåtall av de sangene som ligger på iPoden for øyeblikket i hvertfall. 😀

Og bare en tanke til. Jeg kan ikke huske sist gang jeg var syk, med unntak av en kink i nakken tidlig i år, men det tror jeg faktisk var fordi kroppen fikk sjokk av å sitte rolig 8 timer om dagen og skrive på en datamaskin, så den ville bare si ifra at det ikke var akseptabelt. ;p Men helt seriøst, jeg har ikke vært forkjøla, ikke hatt noe uforklarlig smerte i mage, hode eller noen andre steder, ikke hatt “oppned-mage” eller lignende de siste åra. Mye av dette har nok også med kostholdet mitt å gjøre. Man har bare en kropp, og den akter jeg å ta godt vare på. Jeg elsker livet og fungerer best psykisk når jeg har det bra fysisk, det vil si at kroppen min har det bra. 😀

Også  spiser jeg sikkert 6-8 frukt om dagen, for meg så er dette godteri, jeg er totalt avhengig av både epler, pærer, melon, fersken, nektariner, ananas, ja bare masse masse digg! Også er jeg veldig glad i grønnsaker, særlig gulrot og brokkoli, og kan også nevne paprika, mais, blomkål, bønner osv. Både kokte, stekte, ovnsbakte eller råe. Ja, jeg synes faktisk det er supergodt, det er rene, “kraftige” smaker som gjør at kroppen fungerer som den skal, så for min del er det jo bare bonus at jeg kan knaske gulrøtter og epler dagen lang.

Så det så! 😀

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer
    1. Spenstig du e:) flinkis. Du får si ifra om du har noen gode tips på matpakkemat- begynner å bli triste brødskiver på skolen gitt. Kos dæ i spania:) klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg