5 om dagen? Ja, minst!

HVA?
Begrepet “5 om dagen” er noe man ofte hører, men det er ikke alle som er klar over hva det egentlig står for. Minst fem om dagen er ett av flere kostholdsråd anbefalt av Helsedirektoratet. Kostholdsrådene bygger på de norske næringsstoffanbefalingene. 5 om dagen innebærer minst 5 porsjoner daglig av frukt, grønnsaker og bær. 3 porsjoner er grønnsaker og 2 porsjoner er frukt og bær.

Dette betyr altså ikke at du kan styrte ned 1 liter appelsinjuice og tenke at du nå har fått i deg dine “5 om dagen”. (1 liter appelsinjuice om gangen er heller ikke sunt med tanke på eventuelle syreskader på tenner og muligens tilsatt sukker, men det kan jeg skrive mer om en annen gang).
Undersøkelser viser at frukt og grønnsaker har en beskyttende effekt mot kreftsykdommer, men man har ikke fullstendig kunnskap om hvilke stoffer i frukt og grønnsaker som har best positiv effekt. Derfor er den beste måten å spise variert med frukt og grønnsaker for å sikre en best mulig helsefremmende effekt. (Sammen med regelmessig fysisk aktivitet blir det jo enda bedre)

Hva som er en porsjon kan illustreres med en håndfull. En porsjon tilsvarer for eksempel en middels stor frukt, omkring 1,5 dl frukt- eller grønnsaksjuice, omkring 150 g kokte eller rå grønnsaker, en porsjonsbolle med blandet salat eller 1-2 dl bær. For barn er en porsjon naturlig nok mindre, men fortsatt “en håndfull” og etter hvert som barnets hånd vokser økes også porsjonene tilsvarende.

(Bilde er hentet fra Frukt.no)

 

HVORFOR?
Flere studier viser at frukt og grønt har en beskyttende virkning mot å uvikle mange ulike sykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdommer.  Et sunt kosthold har også utvilsomt mye å si for å minske utvikling av ulike kreftformer som jeg nevnte innledningsvis, ett av de helt klart viktigste punktene synes nå jeg. “5 om dagen” gir deg massevis av sunne og nødvendige mineraler, vitaminer og kostfiber uten å samtidig tilføre mye energi og fett.  Dette bidrar til at kroppen og dens funksjoner fungerer bedre. (For eksempel en god fordøyelse, cellefornyelse, stabilt blodsukker som gjør at du føler deg mer opplagt og mindre slapp og så videre)


HVORDAN?
Det er vel her det største problemet ligger for mange, eller det tror de hvertfall selv. “Hvordan få i seg hele 5 porsjoner hver dag?” Vel, det handler vel egentlig mest om å forandre vaner og livsstil, for tenk litt over hvor mye annet du helt sikkert klarer å putte i deg i løpet av en dag. “En bolle her, en sjokoladebit der, bare to kjeks som dessert eller til kaffen..” Jeg mener ikke at man trenger å kutte helt ned på alt dette og bli kjempefantatisk, men det er DU som gjør valgene og bare tenk litt på hvor mye du “tjener” på å kanskje velge et sunnere alternativ neste gang? Velger du dette litt oftere er det ganske snart blitt til en vane å ta seg for eksempel en pære etter middagen hvis du har lyst på noe søtt som også er sunt. 5 porsjoner med frukt og grønnsaker er nok mye mer overkommelig enn du tror, bare du ønsker å gjøre noe med det selv. Det handler om innstilling og vilje.
Så er det noen som selvfølgelig har unnskyldningen “Jeg liker ikke frukt og grønt”. Dette er heller ikke holdbart. Du trenger ikke å like all slags frukt og grønt, det gjør ikke jeg heller, men utvalget er jo nesten så godt som ubegrenset. I dag får man alt fra ferdiglagde smoothies, nypresset appelsinjuice, granatepler, ti ulike melontyper, “superbær”, ferdig oppkutta, skrelte og fryste grønnsaker og så videre. Er du lei av de “klassiske frukt og grønnsakene” som for eksempel epler eller gulrot, eller du ikke liker kiwi eller appelsiner, så se etter andre alternativer da vel? Våg å prøve noe nytt, kanskje du smaker på noe du vil få helt dilla på.

Hvordan spise mer frukt og grønt:
Det finnes alternativer til å gjøre fruktspisingen mer varierende enn  ved å bare spise en frukt alene nå og da: Smoothies, ferskpressa juice, fruktsalat, oppskjærte grønnsaker med forskjellige dipper. (Flere tips og oppskrifter kommer etter hvert i andre innlegg). I tillegg er det viktig å inkludere frukt, grønnsaker og bær gjennom flere måltider i løpet av dagen.  Begynn allerede med frokosten ved å for eksempel legge noen ekstra skiver paprika oppå osteskivene, skjær opp banan og ha som pålegg på brødskiva, noen bær i havregrøten eller frokostblandingen, eller et glass forfriskende juice.

Tips og variasjon til hvordan involvere grønnsaker i middagen:
Kokte grønnsaker, ovnstekte grønnsaker, grønnsaksspyd, grønnsakspurèer og lignende. (Kan også gjerne legge ut enkle oppskrifter og eksempler på dette i et senere innlegg.)

Frokost
Agurk, tomat og paprika er tradisjonelle valg å ha på brødskiva, men begynner du å bli lei kan du for eksempel prøve med noen rødbeter, druer, mandarinbåter etc. Andre frukt- og grønt-alternativer i forbindelse med frokostmåltidet er smoothie, et glass juice, frukt-purè.

Kan grønnsakene være frosset, eller må de være rå?
Både frosne, tørkede og hermetiske frukter og grønnsaker kan spises med like god samvittighet.

Dyrt?
Nei nei nei, jeg forstår virkelig ikke de som påstår dette. En grønnsakspose på 500 – 800 gram koster rundt 12-15 kroner. En kilo epler koster kanskje rundt 24-25 kroner bare for å ta et annet eksempel. Til sammenligning koster vel en 200 grams melkesjokolade eller 300 gram Maarud potetgrull rundt 25 kroner? Trenger ikke å være matematikkgeni for å forstå at prisen ikke gjør det vanskelig å spise sunt.

Det er DIN kropp og DIN helse som du skal ha resten av DITT liv.

 

Mer informasjon:

www.frukt.no

www.5omdagen.com

 

 

– Silje Bjørnstad –

FORRESTEN: I løpet av de neste ukene/månedene vil jeg legge ut blogginnlegg som blant annet handler om:
– Hvordan man kan være med på å påvirke og inspirere andre til å spise sunnere og mer frukt og grønt. (Slekt, venner, barn, gjester)
– Tips og oppskrifter om å tilberede grønnsaker på ulike måter til middagsmåltider.
– Tips og oppskrift om herlige frukt- og bærdesserter.
– Hva kan man til gjester istedet for søte bakverk og kaker?
– Spise- og drikkevaner som kan føre til sykdommer
– Forskjell på matallergi og matintoleranse
– Hva er egentlig glykemisk indeks (GI) ?

 

11 kommentarer
    1. Men hva med meg da, som er allergisk mot ca all frukt og alle grønnsaker? Det går som regel bra hvis det er kokt da, men da smaker det jo så utrolig mye mindre :/

    2. Mette: Er det noe spesielt i frukt og grønnsaker som du er allergisk mot da eller? Hva går greit å spise da? Og er det virkelig ALT frukt og grønt? Hva med å lage supper med grønnsaker, rotmos-purèer, pastinakk-purè eller noe? Hvis du må ha det kokt tenker jeg på 🙂 Jeg vil gjerne komme med tips hvis du forteller litt mer spesifikk:D

    3. Jeg spiser jo kokte grønnsaker, det må jeg jo 🙂 Også spiser jeg litt frukt inni mellom, men da alltid veldig forsiktig.. hvis du skjønner? Jeg vet ikke helt hva det er jeg ikke tåler, men det er stort sett alt ja 😛 Hadde forresten grønnsaksuppe til middag i dag 😉

    4. Da er det tydeligvis et stoff eller noe i frukt og grønt du ikke tåler som forsvinner eller minsker under varmebehandling da? Hva slags frukt og grønt kan du muligens spise da? Hva med bær, kan du spise det da?

    5. Jeg kan jo muligens spise alt.. Kommer ann på dagsform og mengde. Det værste er vel banan, fersk annanas, tomat, erteris, pinjekjærner og stang-selleri. Det er ting jeg så og si aldri spiser. Bær går greit i mindre mengder. Men jeg kan fort merke kløe i halsen med bær og sånn også.
      Heldigvis er det ikke noe særlig alvorlig, så hvis jeg får i meg noe så dør jeg ikke 😉 Appelsin og sånn er heller ikke bra, men det spiser jeg en del av.. Men appelsin juice tåler jeg ikke 😛 Og jeg kan heller ikke skrelle gulrøtter og poteter og sånn. Sist jul da jeg hadde ansvar for potetskrelling lå jeg syk i tre dager 😛
      Hehe, interessant dette her 😛

    6. Jeg blir jo helt i hundre av å finne ut av sånne ting 😀
      Men siden du “tåler” kokte grønnsaker så må det være noe med varmebehandling muligens? Hva med smoothie og sånn der du drikker frukt sammen med yoghurt/melk/iskrem, helt uaktuelt det også? Paprika er forresten en super kilde til c-vitamin hvis du ikke kan spise appelsin 😉 Det samme gjelder gojibær, som også smaker superdigg. Har du forresten prøvd om du reagerer på “superbær” som for eksempel goji, acai og mulberry?

    7. hehe 🙂 Jeg spiser ikke egentlig så mye bær, så det vet jeg ikke.. Paprika er jeg jo også allergisk mot da 😛 Jeg kan sikkert spise frukt med yoghurt og is og alt sånn her, men magen min tåler ikke så mye melk ;P Så.. Jeg er nok litt vrien :/

    8. Da blir det å inkludere kokte grønnsaker i middagen da?! :p
      Hehe!! Men nøtter inneholder en del antioksidanter, og dette er jo også forebyggende for hjerte-karsykdommer og har en god effekt på immunforsvaret. Eller er du allergisk mot det også kanskje? :p
      Ellers så kan man jo ta vitaminer i pilleform, reagerer du på samme måte da? Og hva med andre typer fruktjuice, er det like ille som appelsinjuice? Hmm, hmm, hmm. 🙂 Merker jeg har valgt riktig yrkesretning når jeg driver slik som nå hvertfall! 😉

    9. Jeg spiser vitaminer i pilleform 😉 nøtter er jo klart også på listen over ting jeg ikke tåler, men som sagt så kan jeg spise en del i mindre mengder.. Det er jo bare noe jeg reagerer veldig kraftig på 😉 Tåler eplenektar i hvertfall, vet ikke helt med andre, drikker veldig lite juice og sånn..
      Det er bra du trives med studiene 🙂 og jeg misunner studiefirholdene dine 😉 Jeg hadde ikke takket nei til litt sommertemperaturer 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg