Dilla på hoppetau og gojibær

Alle har vel noen vaner man liker bedre enn andre. For eksempel når det gjelder både trening, kosthold, hobbyer og så videre.

Trening:
Jeg elsker å gå tur, både i skogen og på fjellet, langs strandpromenaden her i Spania eller bare tusle rundt i områder/bysentrum jeg ikke har vært før for å utforske nye steder. Det er liksom noe jeg tror jeg aldri blir lei av.

Før jul likte jeg å være på treningssenteret og gå på tredemølle og jobbe styrke med manualer. Før det igjen har jeg hatt dilla på saltrening som for eksempel aerobic eller corebar. Før jeg flytta til Oslo jogga jeg mye på skogsstier, men dette var det ikke så mye av i Tigerstaden, så det ble dessverre ikke så mange joggeturer med hund som turkameraet de neste årene. Uansett, for at jeg skal klare å holde treningsmotivasjonen oppe er det viktig for meg å prøve nye treningsvarianter og treningsformer. Jeg er veldig glad i fysisk aktivitet og vet hvor viktig dette er når det gjelder livskvalitet, helse og immunforsvar, samtidig som jeg LIKER å være aktiv. Og nettopp det å LIKE det man gjør er jo alfa og omega for at man skal “gidde” å fortsette med det. Derfor vet jeg med meg selv at når jeg kjenner motivasjonen for noe jeg har gjort i noen måneder begynner å dale, ja da er det bare å finne på noe nytt før all motivasjon for trening og aktivitet forsvinner helt. (Jeg har forresten også prøvd spinning og yogatimer, men nei nei nei, det er ikke noe for meg)

Da jeg nå kom tilbake til Spania så tok det ikke lang tid før jeg forstod at treningsrommet her nede på hotellet faktisk er utgått på dato for min del. De samme folka, de samme apparatene som alltid er opptatt og den samme intense, svettelukta i et rom som føles som en badstu frister liksom ikke så mye lenger. Derfor blir det heretter kreativ “egentrening” med hoppetau og enkle øvelser man ikke trenger fancy apparater for å utføre.

Så nå er det hopping både forlengs, baklengs, kryss, enkle hopp, doble hopp og “løpe-hopp.” Man har mange muligheter bare man vil. I tillegg blir det noen klassike øvelser man trenger hverken treningsstudioet eller hoppetau for å gjennomføre som hev/senk-rygg, dips, knebøy, aerobic-steps og lignende, og selvfølgelig gåturer med min trofaste venn iPoden.

MAT:
Så har jeg fått dilla på gojibær. Disse superbærene vil jeg forteller mer om senere i uka. Har planer om å skrive et frukt/grønt-innlegg angående 5 om dagen og tips om dette. Og ikke minst hvorfor Helsedirektoratet har dette som et av sine kostholdsråd. Frukt er forresten en annen ting jeg elsker, men det er liksom ikke noe nytt. (Jeg studerer jo tross alt til å bli ernæringsfysiolog og er genuint interessert i et godt og sunt kosthold som gir deg en frisk og sunn kropp)

Jeg har også fått superdilla på te, jeg har alltid vært fan av en kopp te til frokost, men nå drikker jeg sikkert 4-5 kopper om dagen. Som jeg nevnte tidligere så er det jo viktig med variasjon, derfor er det også blitt noen te-typer å velge mellom som står i skapet mitt:

En siste ting jeg har fått dilla på er BRØD! Den tradisjonelle havregrøtfrokosten er byttet ut med brød og egg. Jeg som sikkert ikke har spist brød på 3-4 år har begynt å like det igjen. Men det må være sånn ordentlig grovt brød som smaker godt. Derfor er det en nedtur å spise brød her i Spania som enten består kun av hvitt mel, eller som lukter og smaker sukker.

Konklusjon: Det er sunt med forandringer.

– Silje Bjørnstad –

1 kommentar
    1. Hei
      Vi i Opplysningskontoret for frukt og grønt ønsker å inspirere og motivere til økt forbruk av frukt og grønt.
      Vårt 5 om dagen – konsept bygger på helsemyndighetene anbefalinger om at alle bør spise minst 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag, fordelt på halvparten frukt og bær og halvparten grønnsaker.
      Vi skal i 2011 satse mye på vårt nye nettsted 5omdagen.com (kommer i en ny og bedre design i løpet av vinteren) og har ønsker vi å samle innspill fra folk som er opptatt av det å spise sunt. Det hadde vært fint om vi kunne linke til deg når du skal skrive ditt planlagte innlegg om 5 om dagen. Hvis det er ok, kan du sende meg en mail: [email protected]
      Hilsen Elisabeth i 5omdagen.com

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg