Brokkoli+Mozzarella=NAM

Jeg har sagt at jeg skal komme med tips for hvordan man kan få i seg grønnsaker på en litt mer fancy og kanskje utradisjonell måte. Så jeg begynner med brokkoli med smeltet mozzarella (fersk). Perfekt som tilbehør til for eksempel en saftig biff med stekt løk&paprika, eller kanskje til kyllingfilet med ovnsbakte poteter?

Til 4 pers:
1 brokkoli
1 pakke fersk mozzarella (“Fast” mozzarella eller annen ost vil ikke gi den samme smaken og anbefales IKKE.)

Skyll brokkoli og skjær opp i mindre buketter. Kok brokkoli-buketter i 1-2 minutter. Sil av vannet og legg brokkolibiter i en ildfast form. Skjær opp skiver av mozzarella-osten og legg oppå brokkoli-bukettene.

Sett inn i stekeovnen på 225 grader til osten såvidt har smeltet, cirka 10 minutter. (Pass på at den ikke bli brun og “hard”, osten skal ha en seig og myk konsistens.)


(Her er min variant fra tidligere i uka. Det går også helt fint å smelte mozzarella på brokkolien i mikrobølgeovn, cirka 1-2 minutter. Jeg må nemlig det da jeg ikke er utstyrt med luksus som tilgjengelig og bruk av stekeovn i leiligheten jeg bor i her i Spania.)

Skal du ha gjester eller kose deg litt ekstra kan du enkelt lage en variant med fløte og samtidig få verdens enkleste fløtesaus. Det er ikke vanskeligere enn det jeg nettopp skriver, nemlig brokkoli med smeltet mozzarella i fløtesaus.

Da heller du bare over litt matfløte/kremfløte oppå brokkolien og osten i den ildfaste formen og lar dette varmes sammen i stekeovnen. For en tykkere konsistens kan det være lurt å koke opp fløten i en kjele først, og deretter har du den over brokkolien og osten.

Jeg har også skrevet et tidligere innlegg om min mozzarella-brokkoli-fetisj, bare da med litt mer “attåt”: Les innlegget her.


(Som dere ser så ble osten litt for mye stekt den gang…)

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg