Wok n`roll.

Herregud så teit overskrift… Uansett, middagstips med masse gode næringstoffer: Wok med sursøtsaus og cashewnøtter.

Grønnsaker velger du selvfølgelig selv, jeg har en svakhet for babymais, brokkoli, gulrøtter. I tillegg bruker jeg å ha vannkastansjer og paprikastrimler, men det var jeg visst tom for denne gangen. Ellers så finnes det jo ferdige oppkutta fryste grønnsaker som du kan kjøpe på butikken også, hvis du ikke gidder å stå å hakke og kutte selv. Ikke har jeg wok-panne her i Spania heller, men det funka greit med en litt større kjele-variant.

Det kan være lurt å koke grønnsakene litt halvmøre og varme, hvis du bruker ferske grønnsaker, før man har alt oppi kjelen og tilsetter saus. Som kjøtt kan man bruke svinekjøtt/biffstrimler/kyllingstrimler/fisk. Stek kjøttet, og ha alt oppi en større kjele, fres ingrediensene et par minutter før du tilsetter saus og lar alt varmes i cirka 5 minutter. (Har du faktisk en wok-panne steker du selvfølgelig kjøttet i denne og deretter tilsetter grønnsakene og saus)

Jeg kjøper alltid Uncle Bens sweet&sour-saus, men det får fint ann å lage denne selv. Se for eksempel oppskrift fra MatPrat.no: Klikk her! Eller selvfølgelig velge en annen type wok-saus.

Det her ble muligens mer en “wok-gryte” enn en ren “wok”, men det var uansett digg! Server gjerne med ris og nudler, men jeg klarer meg fint uten dette og synes wok-mat er ypperlig et par timer før man skal på trening siden det ikke er så “tungt”. Og jeg har på en liten neve med cashewnøtter på toppen som gir ekstra energi.

TIPS: Strø over usaltede cashewnøtter like før servering. Du kan selvfølgelig også tilsette nøttene i kjelen, men jeg synes det er en god vane å strø eventuelle nøtter etter at maten har kommet på tallerkenen. Dette er fordi når du ber folk til middag kan det ende opp med å ødelegge all maten om gjestene har nøtteallergi og du har allerede tilsett nøtter mens maten var i kjelene.

Wok er kjapp, enkel og sunn middag. Kjøttet gir deg proteiner og er en viktig kilde til blant annet B12-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, jern og selen. Grønnsakene gir deg masse vitaminer og mineraler, og kan du spise nøtter får du i deg sunne fettsyrer samt masse proteiner, fiber, E-vitamin og magnesium.

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg