Jeg tester…

….BUTTERNUT SQUASH! Eller “flaskegresskar” som det visstnok heter på norsk.

Jeg elsker å prøve nye ting, og butternut squash har jeg smakt en gang på restaurant, men aldri kjøpt det selv og lagd noe med det hjemme. Så da jeg så denne frukten på en matbutikk her i Spania måtte jeg jo bare kjøpe én og teste den ut! Jeg trodde faktisk at det var en grønnsak, men ifølge det store Internettet og Google så er det visst en frukt, men den brukes som en grønnsak. Man kan steke, koke eller bake den, jeg prøvde meg på “butternut-squash-mos”.


“Check out this baby”

Først skjærte jeg av topp og bunn. Deretter skrapte jeg ut frøene og skjærte av skallet før jeg delte frukten opp i terninger.


Så kokte jeg bitene møre i usaltet vann, helte av vannet og knuste bitene til en glatt og fin purè.

Sjekk den herlige fargen! 😀 Jeg synes butternut-squash-mosen var ganske digg, og den kunne minne litt om samme smak som søtpotet, og det synes jeg jo også smaker veldig godt. For litt mer smak kan man for eksempel ha oppi en klatt med smør, limejuice og/eller presset hvitløk. Butternut squash skal også være veldig godt å bake i ovnen. Bruk Google for tips og oppskrifter! 🙂

Butternut squash er full av vitamin A, vitamin C, kalium, mangan og fiber.

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer
    1. Sv: Tusen takk for anbefaling! 🙂 Jeg ble frarådet å kjøpe Canon, siden det var mye dårligere enn Sony (det var det hun på butikken sa) og så sa hun at de ble veldig dyre med tanke på objekter og slikt. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe Canon-kamera. Så får se hva jeg finner ut når jeg bytter kameraet 😉
      Klem Stine Camilla

    2. Sv: Jeg sjekket litt på forhånd, men jeg hørte også på hun i butikken. Det hang også en plakat der med en anbefaling fra dinside, så da stolte jeg jo på det 😉
      De solgte veldig mye av de kameraene. De er sikkert gode til å ta bilder, men de egner seg ikke til å filme med 🙂 Men det er sant at mange av de som selger, bare skal selge for å få mer prosenter og bedre betalt også 😉
      Klem Stine Camilla

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg