Miljøskadd av eksamenslesing.

Etter ett semester med anatomi og fysiologi pluss et halvt semester med sykdomslære er det ingen tvil om at man har blitt litt miljøskadd og hypokonder. Og det blir jo ikke bedre når denne uka starter med intens pensumlesing til eksamen som er på fredag.

For nå heter det ikke lenger “Jeg må nyse!” eller “Jeg har fått hikka”, men i stedet sier man: “Nå kjenner jeg det kiler i flimmerhårene i trakea!” og “Jeg har fått leamus i diafragma”.

Og er du sulten så heter det hvertfall ikke at “magen romler”. Nei nei, prøv heller med “Ah, kjenner at ileus og colon er keen på noe kymus ja”.

Skulle du være så uheldig og få et sår tenker du ikke lenger bare “Au” eller “Nå må jeg finne plaster”. I stedet tenker man: “Nå kommer hemostasetrinnene med koagulasjonsfaktorene for å lage plateplugg og fibrintråder!”

Og har du mistanker om at du er utsatt for emboli, er det bare å kjøre på med marevan, men for all del, pass opp for blodfortynnende om du har mistanke om blødning ved et apoplexi.

Blir du noengang utsatt for hjerteinfarkt skal du be sykeshuspersonell om en “MONA”. Da får du nemlig morfrin, oksygen, nitroglycerin og acetylsalisylsyre som skal gjøre susen.

Etter å ha drukket vann håper du på stabile nyrer der glomerulus filtrerer blodet for så å sende preurinen gjennom bowmans kapsel og distale tubuli og deretter ned til uretra uten noe mere komplikasjoner. For hematuri kan være et tegn på nyrekreft eller cystitt! Har du derimot proteinuri kan det være fare for nefrotisk syndrom eller kanskje glomerulonefritt?

Forresten, betennelse og infeksjoner er IKKE det samme.

Og pass nå for all del på for å sjekke at du har bilirubinfarget avføring, for ellers kan det være et tegn for ikterus!

– Silje Bjørnstad –


Men jeg er litt usikker på hva det syndromet jeg har fått heter…

 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg