Enkle, hjemmelagde og herlige dressinger: Hvitløksdressing og chimichurri

Jeg tenkte å legge ut oppskrift på noen superraske og hjemmelagde dressinger med nydelige smaker. I dag blir det to oljebaserte dressinger: Hvitløksdressing og chimichurri. I morgen legger jeg ut oppskrift på to rømme/yoghurt-dressinger, nemlig tzatziki og dilldressing. Også skal jeg også lage et innlegg med ulike sennepsdressinger. Håper oppskriftene inspirerer til å prøve noe nytt om du ikke har laget eller smakt de før, og husk at dressinger og dipper med ulike smaker kan piffe opp en “ordinær” kjøttrett, salat, fiskemiddag og så videre.

Hvitløksdressing

1 – 1/2 dl olivenolje
1 – 2 fedd hvitløk
Salt og pepper

Hell oljen i et glass, press hvitløksfeddene med en hvitløkspresse og ha oppi (viktig at du brukes hvitløkspresse for å få den gode og runde smaken) – bland sammen. Tilsett litt salt (gjerne havsalt) og grovkvernet pepper etter smak. Og det var det! 
Dette er vel den første dressingen jeg lærte å lage og det er også den mest lettvinne. Passer ypperlig over salater, oppskjærte tomater, ovnsbakte poteter, på ristet brød – egentlig hvor som helst det passer med litt hvitløkssmak.

 

Chimichurri

1/2 dl olivenolje
3 ss rødvinseddik
1 ss sitronsaft (eventuelt vann)
3-4 fedd hvitløk
3 ss hakket persille
salt og pepper
0,5 ts chiliflak
1 ss hakket timian (eller basilikum, kan eventuelt sløyfes helt)

Finhakk hvitløken, tilsett eddik, sitronsaft/vann, chiliflak, timian, litt salt og pepper. Ha i oljen og bland godt. Tilsett til slutt persille. La dressingsausen stå å hvile seg på kjøkkenbenken i cirka 30 minutter før bruk.

Chimichurri passer perfekt til kjøttretter med biff, svin eller kylling.

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer
    1. Den superenkle hvitløksdressingen har jeg omtrent vokst opp med og lært av den hvitløksglade onkelen min 🙂
      Chimichurri fikk jeg servert på en nydelig biffrestaurant en gang, og dermed måtte jeg bare google opp en oppskrift. Så kan jeg gjerne finne på å tilsette/fjerne ingredisener jeg ikke er så glad i, slik som for eksempel basilikum i chimichurri – det bruker ikke jeg når jeg lager denne dressingen.
      Ellers så er jeg veldig glad i å prøve og feile – som oftest blir det et positivt resultat som igjen inspirerer til å prøve mer! 🙂 Også er det ofte jeg bruker det som er tilgjengelig, og da kan man jo ende opp med nye, spennende oppskrifter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg