Ut på tur – aldri sur.

Jeg elsker å reise. Jeg elsker å oppleve nye og se steder, andre kulturer og treffe nye, spennende mennesker. Helt siden jeg var 12-13 år drømte jeg om å reise ut på jorda-rundt-reise etter at jeg var ferdig på videregående skole. Og i 2007 ble drømmen realisert, og sammen med Kjersti reiste vi rundt i 3 mnd og besøkte Sør-Afrika, Australia, New Zealand, Fiji, Rarotonga og USA. Og dette er nok 3 av de herligste og beste månedene jeg noensinne har opplevd.

I tillegg til å reise rundt på ulike plasser var jeg også utrolig tent på å hoppe i fallskjerm og å hoppe i strikk. Dette ble dermed gjennomført, og for en opplevelse det er å kaste seg ut av et småfly der livet ditt plutselig er avhengig av at en innpakka fallskjerm-duk i skal utfolde seg, og for et kick det er å dale ned mot bakken med bare en strikklignende rep rundt beina!! Jeg elsker det, jeg elsker å kjenne adrenalinet bare pumpe ned til lilletåa og kjenne frihetsfølelsen av å bare nyte livet ved å gjøre akkurat det man vil når man har muligheten.

Eller hvor deilig er det ikke å våkne opp i en Bungalow, to meter fra krystallklart vann med fargerike fisker.


Oppleve dyrelivet man har sett på TV i virkeligheten og på nært hold.

Eller å bare sitter på en strand, grave beina ned i silkemyk sand og nyte solnedgangen…

Og nettopp det å ha sånne muligheter og virkelig gripe dem er så utrolig viktig og riktig for meg. Jeg er så utrolig heldig og så utrolig privilgert som i det hele tatt har muligheten til å reise enten om det er på 3 ukers tur med familien til USA eller en langweekend med Sjømannskirka i London. Så når ei venninne i klassa mi mer eller mindre tilfeldig bare spurte om jeg ville være med ut å reise når semesteret her i Spania er ferdig var det gjort. Vi har nemlig ikke eksamen før i slutten av mai, men semesteret og undervisningen her i Spania avsluttes 30.mars. Det vil si at vi har nesten to måneder der vi kan gjøre hva vi vil. Og siden jeg ikke har noen leilighet som skal betales leie på når jeg kommer hjem eller noe annet som hindrer meg – ja, så blir det tur da!

Jeg har aldri vært i Asia, men har alltid sagt at det vil være reisemålet på “neste store reise”. Så dermed sendte vi mail til Kilroy og mest sannsynlig så reiser vi ut i verden 6.april og er hjemme igjen 19.mai. På seks uker skal vi innom Filippinene, øya Borneo (med wildlifesafari-tur!!), Bali, Singapore, Malaysia og Thailand. Jeg tenker ikke på noe annet om dagen og er så i ekstase at jeg hyperventilerer av glede 24 timer i døgnet. Har du noen tips til diverse steder/turer/hoteller eller lignende så sier jeg JA TAKK.

Hvordan har du råd til dette? tenker kanskje noen av dere. Vel, det handler vel egentlig om prioriteringer og hva man ønsker å bruke, eventuelt spare, pengene sine på. Nå får vi jo også stipend/lån når vi er ute og reiser, samt at det er relativt billig å leve i Asia. Livet som backpacker betyr ikke 5-stjerners hoteller og limo med privatsjåfør som henter deg på flyplassen, men det er nettopp det som er så deilig. Og ta alt som det kommer, ikke planlegge, men bare nyte det som verden og det de ulike stedene har å tilby. Det å reise gir meg så utrolig mye, og derfor akter jeg å gripe hver mulighet. Sånne typer erfaringer og lærdommer kan ikke måles i penger.

– Silje Bjørnstad –

 

Copyright bilder: Silje Bjørnstad

4 kommentarer
    1. ååå så herlig!!
      hvilke land har du vært i???
      hvor mange ganger har du vært i usa?? har du vært i new york???

    2. Jeg kan lage et innlegg om hvillke land jeg har vært i. Blir gøy for min egen del å ramse opp også! 🙂 Jeg har vært i USA 2 ganger, og ja, jeg har vært i New York. Herlig storby!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg