Advarsel: Ikke for sensitive lesere.

Jeg skrev jo at jeg en gang skal bli stand up komiker, og merker at det siste året som student ved Atlantis Medisinske Høgskole har lært meg mye som kan brukes som inspirasjon.

Etter et skoleår med “Anatomi&Fysiologi” det første semesteret og deretter et semester med “Sykdomslære” så er det klart at man har blitt litt “miljøskadd” og hypokonder når man har lært og lest så mye som man har gjort. Men en av tingene som jeg har lagt merke til er hvordan mat og ulike matvarer blir brukt som metaforer og forklaringer på diverse fysiske kroppsforandringer og visuelle sykdomstegn. Og hvorfor ødelegge de herlige matopplevelsene ved disse forklaringene?!?

Altså, jeg har for eksempel aldri likt cottage cheese og kommer garantert ikke til å smake på det igjen etter at vi hadde om kvinnelige underlivsplager og “candida” i gynekologien..

Og apropos kvinnenes underliv…. De som liker fisk bør hoppe over neste avsnitt:

…. “Bakteriell vaginose er en ubalanse i bakteriefloraen i skjeden. Det er ingen synlig betennelse, men kjennetegnes ved unormal og plagsom utflod med en karakteristisk lukt. Den beskrives ofte som fiskelukt.

Og for å si det sånn så har ikke akkurat blomkål vært så særlig fristende etter å ha lest følgende i en av pensumbøkene:

“Kjønnsvorter er vorter på slimhinner og hud i området på og rundt kjønnsorganet, endetarmsåpning og i lysken. Vortene kan minne om blomkål, noen ser ut som små forhøyninger/kuler på slimhinnen/huden, mens andre kan være flate. Kjønnsvorter kan klø, blø og irritere.”

(BILDET ER HENTET FRA GOOGLE)

Mens drømmen om å sitte tilbakelent i en supermyk og gigantisk silkepute samtidig som noen står og mater meg med druer forsvant fort etter følgende informasjon om hemoroider:

“Det finnes både utvendige hemoroider og innvendige hemoroider. De utvendige kjennes ofte med toalettpapiret når pasienten tørker seg etter avføring. Hemoroider kan gi smerter, lokal kløe og følelse av å ha en klump i endetarmsåpningen. Mange opplever å få flere hemoroider i samme området som gir en følelse av “drueklaser”.”

Og det er klart at det ikke akkurat frister å lage seg brun lapskaus til middag samme dag som du har lært at det faktisk er forskjell på “løs avføring” og “diare”….


(BILDET ER HENTET FRA GOOGLE)


Eller så er ikke svett gulost på brødskiva den dagen man lærer om “Plager og sykdommer i det mannlige kjønnsorgan” akkurat den mest velsmakende nistepakka…


”Herlig…”

Men disse måtene å bruke matord til å forklare noe gjelder ikke bare innenfor sykdomstegn eller kroppsforandringer. For eksempel så digger jo gutta “digre vannmeloner“, mens jentene setter pris på en skikkelig “XL-pølse“…. Jeg for min del håper aldri noen kommer til meg og spør meg om de kan få “smake reke” eller få se på “brøda mine”…

 

– Silje Bjørnstad – 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg