“Alt-i-en-form med kylling og gul ris”

Lagde alt-i-en-form med biter av kyllingfilet til middag i går. Det er jo bare kjempelettvint å la alle ingrediensene “bli ferdige av seg selv” inni stekeovnen!

 

4 porsjoner

600 gram kyllingfilet i strimler
6 dl hurtigris
6 dl varm hønsebuljong (utblandet)
1 ts gurkemeie
1 rødløk
1-2 hvitløksbåter 
1 rød paprika
Paprikakrydder 

 

(I den opprinnelige oppskriften står det at man skal bruke hurtigris, men jeg hadde bare jasminris tilgjengelig. Derfor valgte jeg å koke risen litt på forhånd for å forsikre meg at den faktisk ville bli ordentlig kokt og myk. Så mens ovnen gjorde seg varm og samtidig som jeg hakket opp de andre ingrediensene, kokte jeg risen sammen med 7-8 dl vann+ buljongterningen og 1 ts gurkemeie, men bruker du hurtigris er dette unødvendig.)

Bruker du hurtigris tar du den ukokte risen over i den ildfaste formen, rør inn gurkemeien i varm buljong og slå dette over risen. Skjær opp rødløk og paprika, finhakk hvitløken og bland dette inn på toppen.


Legg kjøttet på toppen og dryss over ønsket krydder. Jeg brukte paprikakrydder, men du kan for eksempel bruke kyllingkrydder, grillkrydder etc. Sett hele formen på midterste rille i stekeovnen og la alt stekes i ca 20 minutter på 200 grader. Sett på grill eller overvarme og stek videre i 3-5 minutter for å få en gyllen brunfarge på kjøttet.


Enjoy! Risen fikk forresten perfekt konsistens også! 🙂

Du kan gjerne bytte ut kyllingen med svinekjøtt, og putt oppi ellers det du måtte ønske. For eksempel kan du tilsette erter, mais, vårløk, sopp osv.

(Ja, mobilkamera er brukt, og ja, jeg vet det er litt utydelig bilder, men dere får hvertfall et lite inntrykk om hvordan det så ut 🙂 )

(Det skal forresten sies at halvparten ble igjen siden det var middag til bare to personer, men jeg oppbevarte restene i kjøleskapet og tok det med meg som lunsj på skolen dagen etter. Smakte like digg da også:)  )

I kveld skal jeg og Joakim prøve oss på ferdigpakke med lavkarbobrød-miks fra “Møllerens”. Slik blir det når man er sammen med en kjøpmann som hele tiden er oppdatert på hva slags nye produkter matvareindustrien har å friste med! 🙂 For det var faktisk Joakim som var keen på å prøve, og jeg er jo ikke vanskelig å be. 

Resultat og vurdering av brødet kommer i morgen eller på fredag! 🙂

– Silje Bjørnstad – 

3 kommentarer
    1. det sååå digg ut 😀 og du, si fra om brødet.. jeg har også kjempelyst til å prøve det 🙂 vet du forresten pris på en pakke? og hvor mange brød som er i pakka? :0) du er gull-gull og jeg digger middagstipsene dine om dagen 😉
      <3

    2. Ååååh, så søt du er! Sitter faktisk å nyter sikkert 5. eller 6. skive med lavkarbo nå!! Var seriøst kjempedigg, spesielt nybakt 😉 Legger ut innlegg i morra! 🙂
      Du er gull! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg