Hjemmelagde, supergode knekkebrød

I går lagde jeg disse herlige knekkebrødene igjen. Jeg har lagt ut oppskriften tidligere, men her kommer den på ny. 🙂

Man blir hekta når man først har smakt på ett. Jeg har vært fan lenge, og i går smakte Joakim på de. Konklusjonen: “Kan jeg ta noen til? Disse må du gjerne lage flere av.”

Hjemmelaget knekkebrød
3 dl sammalt rug, grov
3 1/2 dl havregryn, lettkokt
1 dl kruskakli
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
2 dl solsikkefrø
1 ts salt
7 dl vann

(Du kan også tilsette 1 ts honning i vannet for ekstra sødme, men dette dropper jeg fordi jeg ikke likker honning og jeg kan garantere at knekkebrødene smaker like godt uten!)

 

Bland alt sammen til en røre. (Jeg måtte droppe sesamfrøene denne gangen fordi det var tomt, men la ikke så mye merke til det) Dekk to stekeplater med bakepapir. Smør blandingen utover platene med slikkepott slik at det blir et tynt lag jevnt utover plata. Lag ruter med slikkepotten. Stek i ca 40 minutter på varmluft, 185 grader. Åpne ovnsdøra 2-3 ganger for å slippe ut damp. Sett deretter ned temperaturen på ovnen til 100 grader. Legg knekkebrødene oppå en rist og la de stå i ovnen til de har blitt sprø (ca 45-60 minutter).



La de avkjøles helt på rist, før de legges i en tett boks. Sunne. mettende, enkle å lage og supergod på smak.

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg