Grove pannekaker med havregryn

Siden jeg har høstferie er ikke dagene så fulle slik som de kan være til vanlig, så når det gjelder lunsj og middager prøver jeg derfor å lage ” tradisjonell hverdagsmat” fra bunnen av med en liten vri når jeg har tid. Slik som i dag da det ble disse pannekakene til lunsj. Disse gir deg en metthetsfølelse du aldri før har fått fra pannekaker for å si det sånn! 🙂

Oppskriften fant jeg på melk.no

Til 4 pers: 
2 egg
1 1/4 dl sammalt hvete, fin (Jeg hadde bare sammalt hvete grov tilgjengelig, men det funket like bra!)
0,5 – 1 dl havregryn 
1/2 liter lettmelk (eller ekstra lett) 
1 3/4 dl hvetemel
1/4 ts salt 
1 ss smeltet smør

(Ønsker du litt søtere smak på pannekakene kan du gjøre som meg, tilsette litt søtningsmiddel, jeg hadde oppi ca 1 ts natreen. Ellers så har disse pannekakene en litt nøtteaktig og mer “fyldigere” smak enn vanlige pannekaker som jeg synes kan ha en tendens til å ikke smake så mye eller gjøre deg god og mett) 


 

Ha eggene i en bolle og pisk de lett sammen. Tilsett sammalt hvete og havregryn. Rør sammen. Spe med halve melke mengden og tilsett nesten alt hvetemelet. Rør til det hele sammen til det blir en glatt røre uten klumper. Rør inn resten av melken og melet. Til slutt røres salt og smør inn i røren. Dekk til røren og la den stå å svelle i 30 min – 1 time.

Varm en teflonpanne på middels varme og smelt litt smør. Hell i så mye røre at den så vidt dekker bunnen. Drei pannen så røren blir jevnt fordelt over hele bunnen. Snu pannekaken med en stekespade når den har stivnet på overflaten. (Her fikk tålmodigheten min prøve seg. Den første pannekaka ble mislykka fordi jeg ikke venta lenge nok, men de andre ble ganske så bra:) ) Pannekaken skal være gulbrun på begge sider. 

 

Server med ønsket fyll, jeg sverger til jordbærsyltetøy. Nyt med god samvittighet – hverdagsmat med litt sunnere ingredienser er vinn-vinn-situasjon! 😀

Enjoy! 

– Silje Bjørnstad – 
 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg