Jeg fikk så lyst på….

…vafler!! Så da lagde jeg meg det 🙂

 Jeg brukte følgende grunnoppskrift:

2 dl hvetemel
3 dl melk (lettmelk, ekstra lett, skummet eller en blanding av søtmelk og kefir – “man tager hva man haver” 🙂 )
2 ss sukker
1 ts vaniljesukker 
1 ss flytende margarin 
1 ts bakepulver (Dette hadde ikke jeg, men det ble like bra uten)

I tillegg hadde jeg oppi 1-2 dl store havregryn + cirka en desiliter ekstra med melk.

 Bland sammen hvetemel, havregryn, sukker, vaniljesukker, rør inn halvparten av melken slik at røra blir klumpfri. Tilsett resten av melken og sammenpisket egg og smeltet margarin. La røren svelle i minst 15 minutter.

 

“VOILÀ” 

Disse ble faktisk knallgode om jeg skal si det selv!! :):)  (et tips: tilsett en ts kardemomme om du ønsker mer smak på vaflene)

 Nyt sammen med brunost, syltetøy og rømme eller hva du enn måtte ønske. Jeg prøvde meg med banan på en av vaffelplatene – og det smakte faktisk veldig godt! 

Ellers så er jeg trofast mot det klassiske jordbærsyltetøyet.

Uansett, prøv å bland inn havregryn + litt ekstra melk, eller bytt halvparten av melet med havregryn neste gang du lager vafler. Da metter de bedre, er litt sunnere samtidig som det smaker søtt og kjempegodt.  

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 
 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg