Helsenorge.no: Hvite uker

Denne uka lanserete Helsedirektoratet, med helsedirektør Bjørn Inge Larsen  i spissen, kampanjen “Hvite uker” som har som overordnet mål å motvirke en økende trend i alkoholkonsumen i befolkningen. 

I snitt drikker hver nordmann over 15 år nærmere sju liter ren alkohol per år og det siste tiåret har alkoholkonsumet økt med over 17 prosent her i Norge. (tall fra SSB). 

Nå er ikke mitt mål å drive noen skremselpropaganda eller no sånn, men jeg synes denne kampanjen kan være interessant fordi man får utfordret seg selv og du kan laste ned en “hvite uker-app” hvor du selv kan registrere ditt alkoholforbruk, få tips og råd, samt informasjon om hvor mange kalorier og hvor mye penger som er spart i forhold til eget gjennomsnittskonsum. Man kan også konkurrere med venner og bekjente. 

LES MER HER: HVITE UKER – HELSENORGE.NO

På disse nettsidene får du blant annet informasjon om hvordan alkohol påvirker forbrenning, trening, kaloriinnhold, sosialt drikkepress, alkohol på jobben, og ikke minst hvordan alkohol generelt påvirker kroppen. Ikkje bra….. 😉

For min del har jeg “hvite uker” året rundt da jeg ikke drikker alkohol. Noe som nesten alltid blir mottatt med “Hæ? DRIKKER DU IKKE ALKOHOL?!” sammen med to stk hevede øyenbryn mens det ser ut som de tenker: “Herregud, er det mulig å bli så teit…” eller noe. Det er nesten litt merkelig at det ser ut til å plage andre mer enn det plager meg selv…  Og hvis noen skulle lure så rablet jeg ned noen av grunnene i et innlegg for et par år siden: “Men hvorfor drikker du ikke?” (jeg skulle ha listet opp noen flere punkter og justert litt i dette innlegget siden jeg har lært en hel masse på to år, men det får jeg fikse en dag jeg har bedre tid)

Uansett, test ditt alkoholforbruk og utfordre deg selv med “hvite uker”. Start allerede i dag!:)

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg