Hvordan er det å ha PT?

Jeg fikk et spørsmål om jeg kunne fortelle om hvordan det er å ha personlig trener, litt om hvordan de timene er lagt opp og hva vi gjør, og selvfølgelig kan jeg si litt om det.

Hvorfor?
I januar i år begynte jeg med PT der jeg har time en gang i uka. For min del er målet med denne treningen å hjelpe/motivere meg til å trene med styrke, hovedsaklig da styrke opp kjernemuskulatur samt stabilisere kneet mitt som har vært litt kronglete tidligere i år og i fjor.

Siden styrkeøvelser aldri har vært noen stor greie i min trening så ønsket jeg også å få hjelp til å se hvordan de ulike øvelsene skal utføres. Kjipt å gjøre feil, bli skada og gjøre vondt verre liksom. Siden jeg ikke vil forholde meg til tall så har jeg aldri målt eller veid meg før/etter timene, jeg merker selv på formen og energinivået hvor mye det gir meg. Samtidig så merker jeg at styrketrening også gir utslag på kondisen. En ting er å lese om disse treningseffektene et sted, det er en helt annen ting å faktisk merke det selv – DEILIG!

Men det finnes mange grunner og muligheter ved å ha en PT – noen vil bygge opp muskler, noen ønsker å gå ned i vekt, noen vil hindre tap av muskelmasse, noen ønsker kanskje et tilrettelagt treningsopplegg til en konkurranse de skal delta i, mens andre ønsker rett og slett hjelp med motivasjonen. Som sagt, det er mye som en PT kan hjelpe deg meg. Uansett, treningen med PT er målrettet og effektiv. Man kan også få hjelp til kostveiledning av en PT, men dette bruker ikke vi tid på siden jeg selv føler at jeg hvertfall har en noenlunde grei kompetanse…. ;p


(Copyright: Elixia)

Hvordan?
Siden folk har ulike og individuelle mål og tanker så har man da også selvfølgelig ulike treningsopplegg. En PT skal tilrettelegge treningen slik at du trener de øvelsene som er mest gunstig for ditt mål.  Den første timen snakker man gjerne litt om hva du kunne tenke deg med treningen og hva du ønsker å få ut av de kommende timene. Det var spørsmål om hva slags tester jeg gjorde før jeg begynte ordentlig med PT-timene, men jeg gjorde ingen tester i den forstand. Det er ikke slik at man blir slengt opp på tredemølla og får beskjed om å løpe alt man kan i ti minutter samtidig som PT`n står ved siden av og skriker til deg. 😉 
Øvelser jeg gjør varierer fra time til time, men noen “klassikere” går igjen slik som for eksempel utfall og knebøy. Jeg gjør også øvelser med manualer og treningsapparater og PT viser alltid hvordan jeg skal utføre øvelsen – noe som er veldig greit.

Du har alltid noen til å hjelpe deg om du ikke klarer å løfte den vektstanga på plass, kommer deg opp igjen fra knebøy eller lignende, samtidig som PT`n pusher deg til å flytte grenser – noe som er essensielt for best mulig treningseffekt. Og så får du jo ros da fordi du er så flink. (Om det alltid er så fortjent er en annen ting, men komplimenter styrker selvfølelsen og gir deg mer energi, så det er jo en psykologisk effekt som påvirker det fysiske arbeidet). 

Jeg gjør 2 eller 3 runder med 10-15 repetisjoner av øvelsen (varierer selvfølgelig med hva slags øvelse og hvor mye motstand det er) med pause før vi går over til neste øvelse. Men nå har jeg begynt å kjøre “doble sett” noe som betyr to ulike øvelser etter hverandre uten pause. 

Og mange lurer sikkert på “gjør det vondt” – “får du kjeft?” – “står han ved siden av og skriker til deg?” osv.  Om det gjør vondt er jo en individuell oppfatning, men du skal gi det du har å gi der og da, og da blir man jo sliten. Men det er vel også en grunn til at man oppsøker trening – at man skal kjenne at kroppen jobber?… Også synes jeg at man helst skal være litt støl dagen etterpå for da har man da har man trent noe riktig tenker jeg.
Men om jeg blir kjefta ned?  Nei virkelig ikke, min PT gjør i alle fall ikke det. Noe jeg er veldig glad for, han pusher meg og motiverer meg til å gjennomføre øvelsen når jeg tror jeg ikke har mer å gi, noe jeg vet jeg ikke nødvendigvis hadde gjort om jeg skulle ha trent alene. 

Priser?

Ulike sentre og personlige trenere har ulike priser – sjekk ut nettsidene og følg med på eventuelle tilbud.  En PT-time på Elixia varer i 55 minutter, men flere sentre tilbyr også “express-timer” på 30 minutter.

Jeg har betalt for 10 timer for denne gang, men mye tyder på at jeg vil fortsette med dette rett og slett fordi det gir meg så mye som det gjør. Investering i egen helse vet du. 


– Silje Bjørnstad – 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg