Oppskriften på en herlig lørdag.

Jeg og mamma har tilbrakt et par timer på “Finnskogtoppen Velværehotell” i formiddag. Helsesenteret ligger liksom midt i skauen og tilbyr ulike velværepakker, både hel- og halvdag, 4-dagers opphold, weekend osv. Les mer på nettsidene deres, alle burde unne seg en tur hit enten det bare er et par timer eller for noen dager.

Uansett, jeg og mamma fikk begge over en times behandling hvor jeg fikk anti-stress-massasje og halleluja hvor deilig (og nødvendig) det var. Jeg ble gnudd på ryggen, i nakken, i hodet og i trynet i hele 80 minutter. Tror jeg var rusa på oljer og leire flere timer etterpå.

Deretter spiste vi lunsj, en av de bedre jeg har spist noensinne faktisk.

På Finnskogtoppen ble opprinnelig maten laget etter et såkalt laktovegetarisk prinsipp, noe som innebærer at det var vegetarmat, men med innslag av meieriprodukter. Nå har de også gått over til å inkludere fisk og hvitt kjøtt og det var hvert fall ingenting å klage på når det gjaldt dagens lunsjbuffét.

Ren, sunn og god mat!!


Siden vi kom tyve minutter før lunsjen ble avsluttet ser fatene litt tomme ut, men det var flere varianter av grønnsaker, ulike salater, frukt, flere hjemmelagde olje- og rømmedressinger, pastagrateng, laks, krydrede linser, bønner, hjemmelaget potetsalat, pastagrateng, råkostsalat mm.

I tillegg har de flere ulike te-varianter som skal ha ulik effekt på kroppen. Digg var det hvertfall. 

Stekte rødbeter og brokkoli, råkostsalat, blomkålbuketter og krydret pastagrateng med ost var bare noe av det jeg smakte på, og fy søren hvor deilig det er med ekte råvarer! I tillegg får man en sånn godmett-følelse som varer lenge.  Forresten, rødbeter er undervurdert! Det skal jeg begynne å bruke mye!

(Legg merke til hvor små tallerkene er, tilfeldig? Neppe 😉 Mindre tallerken-størrelse gir inntrykk av mer mat på tallerkenen, et enkelt tips i hverdagen for de som vil redusere matinntaket)

Jeg likte maten så godt at jeg faktisk kjøpte en kokebok med oppskrifter fra Finnskogtoppen: “Den grønne veien mot det hvite kjøkken – oppskrifter fra Finnskogtoppen Helsesenter”. Jeg skal titte mer i den og helt sikkert komme med noen oppskrifter derfra i et senere innlegg. Jeg har så vidt bladd i den og det er mye som frister for å si det sånn. 


(Er bare å beklage et relativt sløvt “usminket fortsatt-i-massasje-transe-behandling-trynet med olje i håret”-utseende, men det måtte bare bli sånn denne gangen. De som eventuelt tar skade av det kan gi meg beskjed så skal vi nok finne en løsning/behandling)

Jeg må bare quote et herlig sitat fra den kokeboka:
“I Det hvite kjøkken er man opptatt av at maten skal være sunn. Men sunn mat er ikke mye verdt om den ikke er god. Det er minst like viktig for velværet”.
Jeg kunne ikke vært mer enig.

Sånne dager og små hverdagsgleder gir bare ekstra overskudd i kropp og sjel! Så om jeg hadde mye energi fra før av så kan dere bare tenke hvordan jeg er nå. 😀

Jeg har allerede overført energi til mamma, siden hun skrev følgende i en mld noen dager før jeg skulle hjem:

Så nå tenkte jeg å overføre litt energi til pappa siden dette synet møtte oss når vi kom hjem:

Verdens beste pappa!


Ingen tvil om at pappa er Mann med stor M i hvertfall: Blå Pripps, verktøykasse og elektrisk drill. Så da tok jeg bilde og sa: “Nå kommer du på bloggen.” (Pappa gjør alt for å bidra, jeg tror han synes det er minst like gøy som meg når det gjelder å utlevere usaklige ting om seg selv). Og vet dere hva, jeg tror den mer eller mindre ubevisste energioverføringen funka, for nå har han funnet frem sykkelklær, sykkelsko og ikke minst sykkelen. Han mumla noe om at jeg burde blogge om motorsykkelen hans siden han hadde fått start på den igjen (etter sånn cirka 2 år siden sist gang…), men jeg synes det er mye bedre om han tar seg en tur på en sykkel hvor han faktisk må tråkke for å komme seg fremover.

😀

I kveld skal vi på revy på Vermundsjøen, satt opp av lokale ildsjeler. Tror det blir mye gøy og internt der! 

Ha en fantastisk lørdag, det har jeg 🙂

– Silje Bjørnstad – 

 

2 kommentarer
    1. Jeg har sykla, ja . Du så vel Rabobank -trøya som hang til tørk etter å ha blitt gjennomvåt av svette!?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg