Nær-døden-opplevelse med PT

Å fytti katta som jeg fikk kjørt meg på PT-time i formiddag. Hørt om treningsformen crossfit? Vel, jeg hadde så vidt hørt om det, og i dag har jeg erfart det.

Slik trener du CrossFit

CrossFit kombinerer styrke-, kondisjons og smidighetstrening. Du skal trene så hardt og intensivt du klarer. Det gjelder å gjøre så mange repetisjoner som mulig så fort som mulig! Du skal ikke ta pauser underveis i de enkelte øktene, for pulsen skal hele tiden holdes oppe.

Å konkurrere på tid mot seg selv eller andre er et viktig element i treningen. Det får deg til å yte litt ekstra og øker motivasjonen, slik at du holder formen oppe på både kort og lang sikt. CrossFit trener hele kroppen, og det gjør at du ikke behøver å dele opp treningen i flere deler, slik du kanskje har gjort hittil. Du kan slå flere fluer i ett smekk og bli sterk samtidig som du øker kondisjonen og smidigheten optimalt.

 LES MER HER: CrossFit

Så da kjørte vi på da… Det var selvfølgelig ulike øvelser i hver “treningsbolk”, men det kunne for eksempel bestå av en runde av 4 ulike øvelser på et halvt minutt hver og tilsammen 4 runder uten pause, og samtidig med 5 sekunders økning for hver runde. 

På et tidspunkt på slutten av PT-timen var jeg så dau at jeg  hadde lyst til å grine, ja faktisk.. Hehe.. Men istedet brukte jeg energien på å skrike mindre hyggelige gloser mens jeg tok de siste repitisjonene, for ikke pokker om jeg skulle gi meg. (Stabeist vett) Quote fra PT: “Har aldri hørt deg banne så mye på en PT-time før…”

Da jeg var ferdig var jeg virkelig F E R D I G. Jeg var så sliten at jeg var kvalm og svimmel, men jeg visste jo at jeg måtte ha i meg noe energi (neida mamma, det er ikke farlig.)  Så etter en halvliter sjokolademelk, banan og müslibrød etterfulgt av en halvtimes powernap på sofaen så har jeg begynt å våkne. *Energikick-ioooo!!!*

 


(Sånn følte jeg meg. Bare at jeg ikke spydde da.)

 

Her er et klipp jeg fant på YouTube om denne treningsformen. For all del, jeg stod ikke å løfta 100 kilo over hodet, men det jeg husker av timen er kettlebells, sit-ups-varianter, vektstang, spensthopp, knebøy og noen andre øvelser jeg ikke har peiling på hva heter. Det kan bli spennende å våkne opp i morgen forresten… Støl? Vondt? Oh yes. I tillegg har jeg fått en ikke-samarbeidsvillig skulder… :/

 

Uansett, CrossFit-trening er helt klart en effektiv treningsform hvor man får testa seg selv både fysisk pg psykisk. Det SKAL gjøre vondt, det er jo forbaska deilig etterpå. 😀 Så for all del, prøv det!! Du vil ikke angre! 

– Silje Bjørnstad – 

4 kommentarer
    1. Det er akkurat dette jeg har lyst å teste! Skjønner nå at man ikke skal gå på dette hvis man generelt er stressa og utslitt 🙂 Jeg drøyer til et par prosjekter er i boks så kjører jeg på jeg også! Elsker hard trening!

    2. Ja, jeg har fått dilla på “ordentlig” trening etter at jeg begynt med PT 🙂 Kjenne man faktisk blir ordentlig sliten! Du må fortelle meg om din erfaring etter at du har prøvd CrossFit da! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg