Så mange kilo har jeg gått ned den første LCHFdiett-uka

Haha, jeg sier selvfølgelig ikke noe om jeg har gått ned eller opp på grunn av diettbytte, men en journalist vet hvor mye det har å si at overskriften vekker interesse. Og er det noe folk vil vite noe om er det jaggu informasjon om kropp, kilo og vekt. Uansett, jeg fikk deg til å klikke deg inn hit. HAH! 
Men jeg skal selvfølgelig publisere alle resultater etter at studien er ferdig.  

Allright, da har man gjennomført 1 av 3 uker med LCHF-diett. Neste uke skal vi faktisk gjennomføre VO2-maks-test igjen + FMD-test på Aker Sykehus. (“Flow-mediated dilation” – årenes evne til å utvide seg når behovet for blod og oksygen øker).

Etter en uke med diett kan jeg oppsummere følgende:

– De første dagene fikk både jeg og Eirin erfare hva man må gjøre om man ikke har oppnådd ønsket minst 70 energiprosent fra fett: Vi maula både kokosolje og kremfløte på kveldene for at “regnskapet” skulle gå opp og det daglige kaloribehovet var en del over hva som er anbefalt. 

– Vi har skjønt at PLANLEGGING av måltidene dagen før er det beste trikset for å klare både energiprosenten samt holde kaloriinntaket likt som anbefalingen. 

– Jeg har kokkelert mer på kjøkkenet den siste uka enn jeg noensinne har gjort tidligere. 

– Jeg har lært av kremfløte kan brukes til MYE: Pai, kakao, fløtegrøt, sjokolademousse, iskrem etc.

– Viktige og reddende LCHF-matvarer er nøtter (særlig paranøtter), majones, aiolidressing, rømmedressing, fløte+kakaopulver, salami, lavkarbobrød, creme fraiche, ost, egg.


(Kjøleskapet til meg og Eirin for tiden)

– 3 dager har jeg våknet opp med skikkelig morgenkvalme, 2 av de kasta jeg faktisk opp gul (!) magesyre. Yum yum…

– Jeg opplever en metthetsfølelse jeg aldri har opplevd før – jeg blir godmett og blir aldri akutt sulten slik at det rumler i magen. I gjennomsnitt spiser jeg 2 hovedmåltider om dagen (frokost+middag) og kanskje 1-2 mellommåltider (noen nøtter, en kakao, en hjemmelaget energibar eller lignende).

– Jeg har ikke søtsug eller lyst på sukker. (Noe jeg egentlig ikke sleit med før diett-start heller..)

– Jeg har ikke følt meg oppblåst eller lignende i det heeeele tatt den siste uka. 

– Jeg har ikke tygget tyggegummi på en uke!!! (Jeg kunne tygge 1-2 pakker om dagen før)

– Jeg har like mye energi og har ingen problemer med å “holde ut” på trening selv om kostholdet er blitt totalt forandret. 

Så den første uka har faktisk gått overraskende greit for min del. Jeg var nervøs for at humøret og energien skulle være på bånn, men neida! 😀

HAPPY!!!!! 😀

Fortsettelse følger!

– Silje Bjørnstad – 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg