Mine erfaringer og resultater fra 3 ukers LCHF-prosjekt.

Dagen i dag startet med å legge inn veneflon, ta nullprøver, innta 325 ml væske med 75 gram ren glukose og deretter tappe blod hvert 15. minutt, 30., 45., 60., 90., og 120. minutt.


Jeg har fått et helt nytt forhold til blodtapping…

Rundt klokka ni var vi ferdige og da kunne vi spise og drikke akkurat det vi ville. Forskningsleder hadde gjort i stand “karbohydrat-fat” med klementinbåter, druer, sjokolade og kjeks. 🙂

Etter dette gikk jeg rett på Kaffebrenneriet og kjøpte mitt tidligere obligatoriske müslibrød, men det smakte liksom ikke slik som det gjorde før.. Uansett så hadde jeg hvertfall energi til tusen (til tross for at jeg stod opp 05.45 og de andre på gruppen skulle “rett hjem og legge seg i fosterstilling for å sove”), og inntak av karbohydrater ga i hvert fall meg “energi-kick”. Dermed ble det en H E R L I G økt på Elixia, endelig med litt karbs i kroppen igjen. 

De neste ukene daler nok energiprosenten fra fett nedover og blir erstattet med noe karbohydrater og protein, men etter 21 dager på LCHF-diett vil jeg nok ikke gå hundre prosent tilbake til det kostholdet jeg hadde før diett-start. Dette er fordi jeg rett og slett har oppdaget mange fordeler for min egen del ved å leve på en høyere andel fett og mindre andel karbohydrater:

– Mer stabilt blodsukker
– Ordentlig mett uten å være stappa
– Slippe “akutt hunger”, spesielt etter trening
– Magen er FLAT 24/7. Jeg blir ikke oppblåst eller opplever så mye rumling som tidligere
– Jeg har fått renere og mykere hud
– Jeg har alltid likt å lage mat, men etter disse tre ukene har det bare blitt enda morsommere å prøve nye oppskrifter og smaker
– Fett er ikke farlig, men desto viktigere er det å vite hva slags fettsyresammensetning man spiser og klare å skille mellom ugunstig fett og de sunne fettsyrene. Balanse er et viktig stikkord her.
– Jeg har lært meg at alt kan spises bare man er mentalt innstilt på det – vi snakker alt i fra fiskefileter til mauling av olivenolje, så nå fremover SKAL det bli en fiskemiddag i uka. Jeg starter allerede I DAG med torskefilet til middag. Å vente til i morgen eller en annen dag holder ikke da dette er vinn-vinn-situasjon 😀
– 2 pakker tyggegummi om dagen er ikke nødvendig… 
– Jeg kommer til å lage mer hjemmelaget mat, som for eksempel knekkebrød/brød/scones/muffins av frø/nøtter, mere rene kjøtt- og fiskeprodukter, pasta/nudler/ris blir erstattet med grønnsakspureer/råkost/salat/coleslaw/fløtegratinerte grønnsaker osv – nå vet jeg enda tydligere hva slags kost som gir meg energi og som gjør at jeg holder ut lenger mellom måltidene.
– Planlegging er GULL.  Man trenger ikke nødvendigvis å planlegge hele uka med dagsmenyer og det hele, men man tjener mye på å vite sånn cirka hva man ønsker å spise til middag 1-2 dager i forveien.

Men ved et så høyt fettinntak og så strenge regler på for eksempel inntak av frukt og grønt har jeg merka at man fort kan gå glipp av viktige næringsstoffer på et så strengt LCHF-kosthold. Jeg kommer helt klart ikke til å ligge så høyt som 70 energiprosent fra fett (i tillegg har det vært en feil i registreringsprogrammet vi har brukt, så nå viser det seg at de i min gruppe faktisk har ligget på over 80 energiprosent fra fett! Dette er HØYT, forskningsleder ville at vi skulle være på minst sytti så for hennes del var jo dette bare gull uansett, men det er ikke rart vi ble kvalme i begynnelsen av dietten. hehe!) Så fremover kommer jeg selvfølgelig til å spise frukt og grønt for å dekke fiberinntak, og får å få i seg viktige antioksidanter, vitaminer og mineraler, samtidig som jeg konsekvent kommer til å velge grove kornvarer fremfor raffinert mat. (Dette har jeg strengt tatt gjort lenge…).

Oversikt over energiprosent fra i vår: Fett 26E%, Karbohydrat 55E%, Protein 19E%. 


De tre siste ukene har jeg i gjennomsnitt ligget på: Fett 84E%, Karbohydrat 5-10E%, Protein5-10E%:

 

 

Ned i vekt?
Da det gjelder lavkarbo og vektnedgang er det mange som begynner på en “lavkarbo-diett” i håp om å gå ned noen kilo. Jeg gikk ned cirka 2,5 kg de to første ukene, men den siste uka gikk jeg opp igjen cirka 1 kilo. Selv tror jeg dette er på grunn av at væskenivået begynner å stabilisere seg igjen, husker jo selv hvor dehydrert og tørst jeg var i uke 2. Når man begynner på en streng LCHF-diett vil glykogenlagrene i kroppen tømmes samtidig som man taper vann (glykogen binder vann). Derfor vil mange oppleve å gå “raskt ned i vekt” den første uken, men nettopp derfor vil man også gå fort tilbake til opprinnelig vekt igjen om man går tilbake til den kosten man hadde før.

LES MER OM LAVKARBO OG FETTFORBRENNING I ET TIDLGERE INNLEGG HER: Svar på kommentar angående ned-i-vekt ved et LCHF-kosthold

Vi LCHF-deltakerne skal på ny veiing og kroppsanalyse to ganger neste uke slik at man ser om det faktisk har vært en reel vektnedgang hos samtlige deltakere på grunn av dietten. Jeg hadde forresten gått opp i fettprosent. Mer konkrete tall om meg selv og hva som blir konklusjonen for prosjektet og resten av deltakerne vil mest sannsynlig være klart på nyåret. Så da vil alle tall og eventuelle forskjeller på for eksempel kolesterol, insulinsensitivitet, kroppssammensetning og så videre bli publisert. 

Ikke en diett 
Sånn sett vil jeg fremover leve på et karbohydrat-redusert kosthold i forhold til hva jeg gjorde tidligere. Og å spise karbohydrat-redusert kost handler for min del ikke om jeg vil opp eller ned i vekt, eller “IKKE-SPISE-KARBOHYDRATER-FOR-DET-ER-FARLIG”. Neinei, vi trenger karbohydrater, det er mengden og ikke minst hva slags type karbohydrater man får i seg som kan ha en stor påvirkning. (Ikke minst så har jeg savnet karbs før trening!) Det handler om livstil og et kosthold man trives med og ikke minst som man kan leve med! 

Ordet “diett” skal ikke assosiereres direkte med ordet slankekur. Selv om man er på en diett så betyr ikke dette automatisk at man er på slanker`n. Samtidig så vil “lavkarbo-diett” og et “lavkarbo-kosthold” eller “karbohydrat-redusert kosthold” være to forskjellige ting.
Generelt er ordet diett kanskje en type kosthold man prøver ut for en periode i håp om å forbedre form, livskvalitet, eventuell sykdom og så videre. (Og her snakker jeg ikke kun om lavkarbo! Folk med galleproblemer vil for eksempel dra fordel av å spise et fettredusert kost).
Et kosthold er sammensetningen av den maten og det matinntaket som betraktes som “normalt” for deg. Vi er alle ulike og dermed vil ikke et type kosthold passe alle samme – desto viktigere er det å finne ut hva slags spisemønster og matvarer som DU og DIN kropp setter størst pris på.

Det var mine tanker om LCHF-prosjektet så langt. Jeg savner allerede kjøkkenvekta som har stått på kjøkkenbenken og ikke minst aktivitetsmåler-klokka! Hehe. 

Har noen mulighet til å være med på et lignende forskningsprosjekt vil jeg absolutt anbefale dette. I tillegg til at du får testet kroppen din får du deg en del a-ha-opplevelser selv som vil være verdifull erfaring – spesielt hvis man jobber innen ernæring og helse. Å forstå hva en eventuell klient eller pasient går igjennom er svært viktig for å kunne gjøre opplegget mest mulig gjennomførbart. En ting er helt sikkert – alt starter i hodet. Med riktig innstilling er f… meg alt mulig. Det handler bare om innsatsvilje og det å være ærlig mot seg selv 🙂 Videre så tror jeg helt klart at “ernæringseksperter” vil ha godt av å prøve ulike type kosthold og ikke bli altfor opphengt i anbefalingene. JA, de norske kostrådsanbefalingene er “bra nok” for mange, men samtidig så er det viktig å vite at for å oppnå best mulig kosthold må det tilpasses hver enkelt. Derfor kan det av og til være noen justeringer som ikke nødvendigvis er anbefalt noe sted, men som er rett og slett er egenerfaring. 

 – Silje Bjørnstad – 

 (I morgen kommer det et blogginnlegg hvor jeg og medstudent Sander deler våre tanker rundt ernæring og kostråd i praksis! Tør å påstå at det er verdt å få med seg 🙂 ) 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg