Tilbake til (kostholds)rutiner

På ferie blir det fort gjort til at man oppdager nye produkter man ikke finner i hjemlandet, man blir servert nye matretter, man ønsker selvfølgelig å prøve nye ting og slik skal det også være 🙂 Men den siste uka har det derfor blitt mye av det som jeg egentlig ikke spiser til vanlig med både frappuchino fra Starbucks, lettvinn ferdigmat som ikke kan skryte av et høyt vitamin- og mineralnivå, og ikke minst et par turer på McDonalds…. Og selv om det virkelig ikke plager meg å spise det der og da, så vet jeg at de negative effektene vil komme etter hvert: energinivået blir som en berg-og-dalbane, kroppen min (spesielt da huden min) blir tørr og uren, og i tillegg blir jeg selv fort lei slik mat fordi jeg rett og slett synes det ikke smaker godt i lengden og jeg føler at det blir liggendes et helt lag av transfett og sukker i kjeften min som ikke er spesielt gunstig for tennene mine…

I tillegg blir det ofte mindre av frukt og grønt, men derfor smaker det også ekstra godt med “noe ordentlig” som for eksempel hjemmelaget grønnsak-og-pølsesuppe (bestående av gulrot, kålrot, potet, purre, persillerot og mager kjøttpølse) da man er kommet hjem 😀

 

Har dere forresten prøvd persillerot i suppa? Eller som en ingrediens i for eksempel rotmos? Persillerot er svært rikt på blant annet C-vitamin, folat og kostfiber og grønnsaken smaker litt som en slags søt sellerirot. Verdt å prøve, jeg er hvertfall fan!

Ha en nydelig onsdag! 🙂

– Silje Bjørnstad – 

2 kommentarer
    1. Mat er viktig, og selv blir jeg slapp av for mye gotterier og annen man av usunn karakter. Derfor foretrekker jeg brødmat, og kanskje litt frukt og grønt 🙂 Ha en fin dag da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg