Sukkerfri skumkake – hele oppskriften er på 160 kcal

 

Sukkerfri skumkake/kokosbollekake

3 eggehvitter
5 ss sukrin
5 plater gelatin
Noen dråper vaniljeessens (jeg hadde ikke dette og brukte vaniljepulver, funket utmerket! 🙂 )
0,5 dl kokende vann  
3 ss kokosmasse  

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann. Visp eggehvittene stive og bland inn sukrin og vaniljeessens/vaniljepulver litt etter litt. Deretter klemmer du vannet ut av gelatinen og smelt den i det kokende vannet og rør rundt. Ha i gelatinvannet i en tynn stråle i eggehvitemassen og visp kraftig. Hell massen i en springform (eller brødform som jeg brukte siden jeg ikke hadde noe annet) og dryss kokosmasse over. Sett kaken kjølig og den vil stivne etter 25-30 minutter. 

Om du ønsker kan du også ha på smeltet sjokolade for at det skal bli “ordentlig” skumkake/kokosbollekake og deretter strø kokos over før du igjen setter den kaldt. Men siden jeg ikke er sjokoladefan velger jeg heller et sunnere alternativ, nemlig å ha bær ved siden av. Mumsemumsemums! Hele kaken gir kun 160 kalorier (uten glasur, sjokolade eller lignende), det vil si at 10 biter gir hver 16 kcal. For godt til å være sant? Neida, bare et bevis på at det finnes sunnere og bedre alternativer enn ferdiglagde og masseproduserte transfettmuffins og kaker som er sukkerbomber. 😉

Kaken kan selvfølgelig også lages som kokosboller! 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

(Oppskriften er lånt fra Kristine Weber sin blogg.)

4 kommentarer
    1. Hei! Er du sikker på at dette bare er 160 kcal? Jeg lagde denne nettopp, og la oppskriften inn i diett.no, og der regner den ut at kaken inneholder 265 kcal. Er det feil? 17 i gelatinplatene, 50 i de tre eggehvitene, og 198 i kokosmassen.

    2. Hei!
      Ja, ifølge det matvareprogrammet jeg bruker så ble det 159,9 kcal. Men en feilkilde kan være kokosmassen, for her kan det variere fra 600 kcal/100 gram til 107 kcal/100 gram, så det kan jo være en grunn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg