Godtesjuk!!?!


“Mmmmm, min!” 😀

“Blir du aldri godtesjuk du?!” er et spørsmål som jeg stadig blir spurt om.

Og før jeg rekker å svare så kommer ofte spørsmål nummer to: “Kjøper du deg ALDRI sjokolade liksom?”

Svaret til spørsmål nummer 1 er følgende: Jo, selvfølgelig får jeg også den trangen til å bare “MÅ HA NO GODTEAKTIG NÅ”, men jeg innrømmer gjerne at det ikke er ofte. Og da det skjer vet jeg som regel også årsaken, det kan være fordi jeg ikke har spist nok det forrige måltidet slik at jeg blir fort sulten igjen, eller at jeg har drukket eller spist mye med kunstig søtning (dette kan hvertfall ofte trigge søtsuget hos meg hvertfall, mye pepsi max for eksempel) eller at jeg rett og slett er dehydrert og ikke kjenner forskjell på sult- og tørstfølelse, og enkelte ganger kan det jo også være psykologiske eller fysiologiske grunner å skylde på (Hei PMS, skoleeksamen eller andre ting. Alle har vel sitt å stri med, men for all del, når det gjelder psykologiske problemer så vil ikke mat eller godteri være løsningen på problemet, selv om det kanskje virker sånn der og da. Bare så det er sagt 😉 )

Anyway, til spørsmål nummer to er svaret “nei, jeg kjøper meg faktisk aldri sjokolade slik som for eksempel Snickers, Japp eller lignende”. Blir jeg tilbudt det og jeg har lyst på så sier jeg jo “ja takk”, men faktisk så kjøper jeg meg aldri sånne ting selv. MEN jeg er stor fan av protein- og energibarer, noe som kan ligne veldig på sjokolade med tanke på kaloriinnhold og sukkerarter, men her får man i seg litt annet også og da gjerne av de sunne ingrediensene slik som for eksempel mer protein, vitaminer og mineraler, fiber og mindre mettet fett. 

Ellers så har jeg selvfølgelig mine andre alternativer til søtsug-kick også. 

For eksempel “sjokoladekake-deig-ish blanding” (sukkerfritt og et sunnere alternativ til vanlig deigaktige blandinger!):
1 egg
1-2 ss kakao
1-2 ss mandelmel
1 ss smeltet smør
1 ss natreen søtningsmiddel 

Bland alt sammen i en bolle og skal man først spise kakedeig skal det gjøre ordentlig: Rett fra bakebollen og med slikkepott!


Mulig dette ikke er helt normalt for mange, men jeg er faktisk veldig svak for kakedeiger og synes kaker smaker mye bedre før de blir stekt. (Så de få gangene jeg mikser sammen denne sjokoladeblandingen så spiser jeg den opp før den eventuelt skulle ha gått inn i stekeovnen….)

Eller så er jordbær med melk og bittelitt søtningsmiddel et herlig alternativ til eventuelt søtsug eller bare som “kveldskos-digg”:

Og ikke minst, smoothies og SKYR-begere,  det går en del av de i løpet av en uke. 🙂


(Og der fikk dere se hvordan jeg så ut i 2011 også, for ja, så gammelt er det bildet der….Poenget er at jeg har vært smoothie-fan lenge i flere år 😉 )

Så det så. Det er ingen hemmelighet at søtt er godt, men for min del finner jeg mer næringsrike og sunnere alternativer til sukkerbombene som er stappet med fancy fargestoffer og formet som diamantdrops eller lignende for så og selges for 10 kroner stykket i fargerike pakninger i butikken. 

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg