Middagstips: Lei taco? Varier med burritos (av den litt sunnere sorten og med hjemmelaget krydderblanding)

Ca 2-3 voksne porsjoner: (Jeg og Fredrik er glad i mat….)

400 gram karbonadedeig (karbonadedeig innholder mindre fett og færre kalorier per 100 gram sammenlignet med kjøttdeig)
4 lefser (gjerne fullkornsvarianter, men denne gangen skuffa jeg selv også gitt… :p )
1-1,5 dl ost (Velg en lettere variant om du er opptatt av kaloriene, jeg selv går for den originale ;))
1/2 rød paprika
1 rødløk
1 boks mais
Oregano
Spisskummin
Chilipulver
Salat
Agurk 

Stek karbonadedeig og ha oppi strimler av rødløk og paprika samt maisboksen når kjøttet er gjennomstekt. Tacokrydder fra pose er det bare å droppe da du enkelt lager ditt eget som smaker mye bedre og er mye sunnere. Du trenger ikke mange ingrediensene en gang: For eksempel spisskummin, chilipulver og oregano (gjerne paprikapulver og litt hvitløkspulver om du har det også) sammen med 0,5 dl vann og voilá! Tilsett gjerne en dæsj ketchup eller 1/2 boks hermetiske tomater for en mer sauseaktig konsistens 😉

Jeg har nevnt det før og jeg sier det igjen, 1/3 av innholdet i sånne ferdiglagde tacokrydderposer er salt…..! 

I stedet for å putte i diverse grønnsaker, ost, saus og lignende oppå kjøttet og deretter pakker det inn i et tacolefse eller et tacoskjell, så kan du her blande i grønnsakene mens du steker karbonadedeigen, da er du sikker på at du får de i deg ! 😉 Jeg brukte som nevnt rød paprika, rødløk og mais, men andre ingredienser som kan passe godt i burritos er gulrot, bønner, sopp, tomater, hvitløk osv. 

Legg fyllet over i tacolefser som du bretter og legger over i en ildfast form.

Dryss over revet ost og gratiner burritosene på cirka 200 grader til osten er smeltet – cirka 10 minutter.

Server med ønsket tilbehør, jeg klarer meg fint med salat og agurkskiver. Om du ønsker kan du selvfølgelig ha litt tacosaus og lettrømme ved siden av, eller det sunneste alternativet: Guacamole! 

 Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

FØLG SILJEBJORNSTAD.BLOGG.NO PÅ BLOGGLISTEN – KLIKK HER.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg