Pannekakefrokost – trening – jobb

God formiddag!

Her er frokosten inntatt, treningsbagen pakket, matpakke ordnet og energinivået er så fylt opp at det renner snart over. Så nå er jeg straks på vei ut døra og til Elixia før kveldsvakt på Side2! 

Forresten, de gangene jeg jobber kveldsvakt så føles det ut som at jeg er konstant småsulten og jeg kan sitte å småsnackse hele vakta uten å egentlig tenke over det. Så derfor er det greit å være forberedt ved å ta med seg litt restemiddag (spagetti & kjøttdeig + en pakke snacksgulrot jeg kjøper etterpå) og et par mellommåltider:

Jeg har god forståelse for at folk som jobber 8 timer på et kontor 5 dager i uka har lett for å få noen kilo ekstra for å si det sånn. Derfor: PLANLEGGING av måltider er viktig og det eneste som funker for min del! 😉

Ellers så har jeg virkelig helt dilla på disse pannekakene med fryste bær, en herlig frokost som gjør meg mett lenge og som gir meg energi til det trøtte trynet mitt på morgenen. I tillegg er det minimalt med tidsforbruk og ingredienser som trengs.

De minner meg om vafler sånn smaksmessig, bare at disse inneholder mer protein som metter bedre og som er mye sunnere. 

Til 3 små pannekaker:

3 egg
Cirka 1/3 beger mager cottage cheese
Kardemomme
Kanel

Miks alt godt sammen i en bolle, stek i en middels varm stekepanne med litt smør og server med fryste bær og litt søtningsmiddel.

 

Ha en herlig tirsdag! 

– Silje Bjørnstad – 

FØLG SILJEBJORNSTAD.BLOGG.NO PÅ BLOGGLISTEN – KLIKK HER.

4 kommentarer
    1. Det så kjempegodt ut! Flaks at jeg har alle ingridiensene hjemme da!
      Etter lunsj blir jeg alltid fysen. Har alltid frukt, men av og til blir det en kjeks også. Prøver stadig å slutte med det, men blodsukkeret mitt lander i bånn alltid etter lunsj! Spiser 0 karbo til lunsj. Standard salat, med egg og/eller fisk, evt omelett eller karbonade. Av og til suppe. Skjønner jo ikke det, det skulle jo være snilt for blodsukkeret. Drikker vann og Yogi te uten noe ekstra søtt i.
      Du, jeg lurte på en ting om barn og proteiner. ER det slik at barn maks bør ha et egg om dagen? Datteren min på 8 spiser lite kjøtt og jeg pleier å la henne spise så mye egg hun vil, for proteiner må hun jo ha. Hun er slank og aktiv. Men har vondt i magen stadig. Noen sa til meg at barn bare skulle ha et egg daglig? Vet du? Hun spiser gjerne 2-3. Da stopper jeg inntaket.

    2. Hei!
      Kommentar til din lunsj og lysten på noe søtt etterpå: Du virker jo ganske aktiv så jeg tror ikke du har grunn til “dårlig samvittighet” for å ha lyst på noe søtt etter lunsj. Trener du mye før lunsj vil jo dette bare være positivt da muskler og glykogenlagre trenger påfyll i form av både proteiner og karbohydrater. Så fortsett med fruktspisingen/kjeks med god samvittighet. Men det kan jo hende at du fortsatt er sulten slik at du kanskje burde spise mer til lunsj (særlig da om du har trent) slik at du blir ordentlig mett av dette måltidet? Eller ta et glass vann eller to ekstra før du spiser.
      Spørsmål om barn og egg: Når er det barnet ditt får vondt i magen? Er det konkret etter eggspisingen? Eller gjelder dette i forbindelse med annen mat og måltider også? Ellers så har jeg ikke lest eller hørt noe om konkret egg-begrensing når det gjelder barn. Egg er generelt en skikkelig næringsbombe og som anses som å være en meget sunn matvare. Men uansett, alt med måte slik som med annen mat.
      For de med forhøyede kolesterolverdier anbefales det å begrense eggspisingen, men også her vil det da være individuelle tilpasninger. 🙂
      Siden alle mennesker har individuelle behov i forhold til energigivende næringsstoffer (karbohydrat, protein, fett), men

    3. Jeg har økt lunsjinntaket noe, og det hjelper jo litt da. Treningen tar jeg alltid på kveldstid og spiser kun et lite måltid etterpå. Vil jo helst slippe det suget da! Men har økt både frokosten og lunsjen noe uten at det har gjort noe negativt på vekten. Kaskje jeg spiser mindre totalt. Men ja jeg er veldig aktiv og synes det er vanskelig å spise nok i forhold til aktivitetsnivået mitt. Klart jeg ikke kan spise like lite som en som er passiv. Og ofte spiser jeg mindre til og med! Men så detter jeg til gjengjeld hodestups nedi en eller annen godteriskål i helgene da hehehe. Jeg har ingen mål å gå ned i vekt, men ikke opp heller. Men ikke fornøyd med de smellene jeg går på! Jeg synes litt sjokolade er greit. Ofte. Men ikke mye! Jaja, dagens frustrasjon fra en som har voksedag tror jeg hahaha. Null godis her, snart begynner jeg å gnage på kjøkkenbenken hahaha

    4. Kristine: Men er det “godteri” i seg selv du anser som et problem, og heller da ønsker sunnere alternativer til “søtsug-smellene”?:p For med tanke på energiinntak og aktivitetsnivå så virker det som du da er i balanse og er fornøyd med å hverken gå opp eller ned? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg