Dagens trening: Selvtillit-boost på Elixia

I dag hadde jeg en meget bra opplevelse på trening på Elixia. Ei jente (på cirka min alder) kom bort til meg og sa at hun var helt i hundre etter å ha klart sin første chins/chinips – noe som hun hadde bestemt seg for å klare etter å ha sett at jeg hadde trent dette noen uker tidligere. 

“Takk! Du inspirert meg til å ville klare det her og nå er det julekveld, bursdag og nyttårsaften på en og samme gang” sa hun mens hun omtrent ikke klarte å stå stille.

Jeg ble så glad! Jeg ble så takknemlig for at hun faktisk kom bort og sa det til meg. Akkurat den følelsen av å mestre noe man har hatt som mål er en ting, men å bli fortalt at du har vært en inspirasjon til en ukjent person ga meg virkelig bare en enda bedre følelse. Det er i sånne situasjoner jeg bare vet jeg virkelig vil arbeide med mennesker… 

Så svarte jeg:

“Nå ble jeg litt satt ut, men så utrolig kult å høre! Jeg kjenner så innmari godt til akkurat den følelsen, og med en gang man har klart sin første chins så er man hekta, he he. YOU made my day!”  

Vi snakket sammen i garderoben etterpå også. Temaer som kropp, kosthold og psykisk og fysisk velvære ble tatt opp. Vi mennesker er jammen flinke til fokusere på akkurat den “ene feilen” på seg selv som for det første mest sannsynlig ikke er noen “feil”, men bare noe du selv tror og mener. 

Videre så er vi gode til å fokusere på enkelt-punkter i stedet for å sette det hele i et større perspektiv. For eksempel når man føler man stagnerer eller ikke får den fremgangen så raskt man hadde håpet på i ett eller annet. Eller når det eneste i speilet man ser er en stor mage og ikke ser på helheten med hvor fantastiske proposjoner man har og hvor flott du egentlig er. For det ikke finnes ingen andre som deg, hverken psykisk eller fysisk – DET er en ganske unik følelse. Det at ingen kan bli deg er i seg selv en ganske unik følelse. 

(Foto: Kim Gjedtjernet)

Ikke la for eksempel et tall eller en “føler-meg-i-dårlig-form-dag” ødelegge for alt det andre du tidligere har gjort og prestert. 

Se tilbake og tenk på hva du har oppnådd hittil. Tenk tilbake på den mestringsfølelsen da du klarte noe for første gang som du aldri hadde gjort før eller den gode følelsen av høy selvtillit og hvordan du flommet over av endorfiner etter å ha satt ny pers i ett eller annet osv.  

Og for all del, gi hverandre komplimenter. Til både folk du kjenner og ikke kjenner. En ting er at personen du sier noe til antakeligvis kommer til å bli veldig glad og få enda litt mer energi til å yte litt ekstra, men det føles så sabla godt også. 

Motivasjon og inspirasjon fungerer begge veier – man gir og man får. 

En god helse handler ikke nødvendigvis om man spiser sunt, trener riktig, veier så og så mye eller er  hundre prosent frisk fra sykdom:


Det var dagens “pep-talk” fra meg :p Men virkelig, komplimenter må være en av de beste medisinene som finnes. Det koster deg ingenting og er like godt å gi som å få. 

Oppskrift på sukkerfri og proteinrik sjokolademousse kommer i morgen 🙂

– Silje Bjørnstad –

FØLG SILJEBJORNSTAD.BLOGG.NO PÅ BLOGGLISTEN – KLIKK HER.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg