Sunn sjokoladekake: Uten sukker og hvetemel, mager og proteinrik

Jeg eksperimenterte litt på kjøkkenet i går og lagde en sjokoladekake som viste seg å bli alldeles nydelig. 

Sjokoladekake – uten hvetemel, uten sukker, mager og proteinrik:

2 eggehvitter
1 egg
50 gram kesam (jeg brukte vaniljekesam, det går nok fin å bruke vanlig kesam også)
2 ss kakao (for kraftigere sjokoladesmak tilsetter du litt ekstra kakao)
2-3 ss sukrin
1/2 ts bakepulver
20 gram sjokoladeproteinpulver
15-20 gram kokosmel (kan bruke mandelmel)
1/2 dl sterk kaffe (kan sløyfes) 

Bland sammen det ene egget med kesam og tilsett deretter tørrvarene. Visp eggehvitte stive i en annen bolle og bland dette forsiktig inn med de andre ingrediensene. 

Ha røren i en form (jeg brukte vanlig, avlang brødform) og stek på´175 grader i cirka 17-18 minutter. 

Avkjøl kaken før du har på glasur og bygg deretter i høyden med glasur i mellom og som topping.

Forslag til glasur: 
1 eggehvitte (eller 2 ss vann)
1-2 ss kakao
Sukrinmelis til ønsket konsistens
1 ts kaffe (kan sløyfes) 

Næringsinnhold for hele kaken uten glasur:
Ca 400 kcal
Ca 46,5 gram protein
Ca 18,8 gram fett
Ca 11,7 gram karbohydrat

(Tallene vil variere avhengig av størrelsen på for eksempel egg, antall gram av tørrvarer, om man bruker mager/vanlig kesam og så videre)

 

Et halvvarmt kakestykke av denne kaken sammen med et iskaldt glass melk kan virkelig anbefales. Min kake forsvant i løpet av kvelden for å si det sånn…. ;D

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

FØLG SILJEBJORNSTAD.BLOGG.NO PÅ BLOGGLISTEN – KLIKK HER.

 

10 kommentarer
    1. Oh my.. Hadde kjøpt inn alt på listen, og så ser jeg i kjøleskapet. Ingen egg!!:( må eg til butikken da, eller?:p

    2. Hei, er det mulig å bytte ut sukrin med feks Stevia? 🙂
      Blir kakebunnen luftig som “vanlig” kake, eller mer kompakt som andre sunne kakebunner :-p

    3. Kathrine: Hei! Jeg personlig er ikke fan av Stevia-smaken, så jeg har ikke testet dette i denne oppskriften 🙂 Jeg kan ikke huske at jeg syntes kakebunnen ble noe særlig kompakt, men den kan selvfølgelig oppleves som litt mer kompakt enn tradisjonell kakebunn – det er individuelle oppfatninger om hva som er “luftig” og “kompakt”. Uansett; smaken er nydelig! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg