Alltid i kjøleskapet

Det varierer vel fra kjøleskap til kjøleskap hva det inneholder, men noen ting er helt klart “basisvarer” hjemme hos meg, både fordi dette er varer jeg bruker ofte, men også fordi dette kan være med på å “piffe” opp et måltid, bidra til en sunn løsning når jeg trenger noe raskt, et enkelt mellommåltid eller rett og slett får lyst på noe søtt. Egentlig er det ikke så mye, men det som er her er mat som gir kroppen sunn og god næring og som inneholder mange ulike vitaminer og mineraler. 

Så derfor kommer det en liten liste jeg håper kan bidra til tips og inspirasjon i hverdagskokkeleringen: 

Alltid i kjøleskapet – brukes ofte i matlaging både til frokost, lunsj og middag:
Egg
Mager cottage cheese
Kesam
Ost (Jeg er stor fan av å gratinere omtrent all slags mat med ost…. 😉 )
Sennep
Ketchup 
Ulike typer dressinger
Smør 
(Ehm, tranflasken brukes ikke så hyppig i matlagingen, eller utenom matlagingen… Fredrik er MYE flinkere enn meg til å “drikke” av den flaska for å si det sånn. Uansett, ta tran!) 

Mellommåltids-favoritter eller som restitusjonsmat etter trening:
Skyr
YT produkter
Melk 

Grønnsaker som kan brukes til så mangt:
Gulrot
Paprika
Agurk
Brokkoli (blir også kalt “supermat” på grunn av sitt høye innhold av flere ulike vitaminer og mineraler) 

Si hei til løkfamilien:
Rødløk
Gul løk
Purreløk
Hvitløk 

Kjøttpålegg av for eksempel kalkun eller kylling, eller renskåret kokt skinke er også noe som bruker å være her. Genialt som pålegg, ingrediens i middager eller så kan jeg fint spise opp en påleggspakke om jeg er litt småsulten 😉 

I dag ble de siste restene av skinkebiter brukt til middagen:

“Proteinrik og mager pai med kesambunn” – oppskrift kommer i morgen! 😉

– Silje Bjørnstad –  

 

FØLG SILJEBJORNSTAD.BLOGG.NO PÅ BLOGGLISTEN – KLIKK HER.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg