Film: terping på teknikk

video:benkteknikk

Treningsprogrammet mitt for tiden består hovedsaklig av 3 dager med styrketrening i uka med fokus på markløft, knebøy og benkpress, og de første ukene av programmet har vært preget av lette vekter og mange repetisjoner for å sikre seg et godt grunnlag med riktig utførelse og teknikk på øvelsene. I dag merket jeg veldig godt at nettopp det med fokus på korrekt teknikk og å få kontakt med kroppen begynner å sitte på plass – spesielt i øvelsen benkpress. I cirka ett år nå har jeg lagt meg ned på den benken, spent alle muskler og forsøkt å holde oppe spennet mens man løfter. Men det er ikke før nå at jeg faktisk holder oppe spennet, har kontroll på stanga under hele bevegelsen og at jeg faktisk kjenner og forstår hvordan hele kroppen arbeider. Så selv om vektene fortsatt ikke er tunge (det kommer senere i programmet…) så er det utrolig deilig å kjenne at ting begynner å sitte bedre. Det er selvfølgelig alltid noe som kan justeres og bli bedre, men det er viktig å fokusere på de små fremskrittene også! 🙂

Også et obligatorisk knebøybilde 🙂

Her merker jeg også en ganske stor forbedring, både teknikk- og styrkemessig. I dag ble det blant annet 8repx5sett på 45 kilo og det kjentes veldig greit ut med både “godkjent dybde” og god stabilitet. Knærne peker utover istedet for innover (begynner de å falle innover så bør man ta av noen kilo :p ) og dette har krevd både tålmodighet og mye lettvekt-trening, men det er så deilig å kjenne at de vektene man S L E I T med for bare noen måneder siden, nå kjennes ut som oppvarming. 

Tålmodighet er viktig, men bare man setter seg delmål og jobber hardt nok for det så vil ting løsne etter hvert.  Dette gjelder selvfølgelig ikke bare trening, men også på andre områder her i livet. Jeg er “irriterende positiv”, men samtidig realistisk, så husk at selv om man ikke tar “ny pers” eller “får ukens vin” hver eneste uke så betyr ikke det at ting ikke går fremover.

Ha en herlig høstonsdag.

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg