Fredagsfri med formiddagstrening

Hei og god fredag!

Jeg har jobbehelg, men fri i dag, men at jeg da kan sove lenge er noe kroppen min tydeligvis ikke forstod. 07.08 våknet jeg, lysvåken, til tross for at jeg faktisk ikke sovnet før halv to i natt. Uansett så var frokosten spist og jeg var klar for trening før klokka var ni i dag. ;D

Så da ble treningskos med knebøy, markløft, good morning og rygghev:

Og ikke minst, et deilig etter-trening-måltid:

Havregrøt laget på melk med usaltede nøtter, tørket frukt og bringebær <3

Var det forresten noen som fikk med seg “Brødskala`n-diskusjonen” i går? Flere medier hadde skrevet om at Forbrukerrådet mener Brødskala`n er med på å villede forbrukeren fremfor å veilede. Jeg skrev en sak om dette på Side2, og har i tillegg skrevet om Brødskala`n tidligere her på bloggen.

LES MER: 

Fra Side2: – Du spiser ikke så grovt som du tror

Tidligere blogginnlegg: Kan du stole på Brødskala`n?

Jeg mener ikke at Brødskala`n er hverken veldig feil eller veldig riktig, men ett tips er å se etter grovhetsprosenten i tillegg til å bare gå etter de skraverte merkene. 

Fordi: mange grove brød på kommer akkurat innenfor grensen til grovt, med for eksempel 51 %. Det betyr at mange grove brød ikke er særlig mer grove enn et mellomgrovt brød. Derfor bør du i tillegg se etter grovhetsprosenten for å ha full kontroll og at du unngår følelsen “av å bli lurt”. 

FINT BRØD

  • 0-25% sammalt mel eller hele korn

HALVGROVT BRØD

  • 25-50% sammalt mel eller hele korn

GROVT BRØD

  • 50-75% sammalt mel eller hele korn

EKSTRA GROVT BRØD

  • 75-100% sammalt mel eller hele korn

 

Grovhetsprosenten står enten oppgitt under brødskalaen eller så er den oppført sammen med ingrediens og næringsinnhold bak på emballasjen. Da står det for eksempel: Grovhetsprosent: 69. Dette er da et bedre valg enn et grovt brød med grovhetsprosent på 51.

😉 GOD HELG!

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg