Tunisia: bildedryss og oppsummering av ferietur

God søndag 🙂

Da kommer litt mer informasjon og noen flere bilder fra en helt fantastisk herlig uke i Tunisia. Jeg for min del har hatt en helt perfekt ferie med god blanding av opplevelser, læring om kultur, befolkning og landets historie, helt utrolig mye god mat, fantastisk kundeservice og selvfølgelig soling og bading. 

Før vi reiste hadde jeg hørt både positive og negative ting om å reise på ferie til dette landet, blant annet at det var masete og søplete og rett og slett mindre pent.

Dette tror jeg avhenger veldig av hvilke områder man oppsøker og ja, selvfølgelig er det mas på markeder med masse selgere som ønsker å tjene penger på turistene, men slik er det ofte i “Syden-land” uansett, og det finnes andre steder der man også kan shoppe ulike lokale spesialiteter og souvernier der man faktisk kan gå litt i fred og titte. Jeg og kjæresten unngikk disse tradisjonelle bymarkedene og gatebutikkene, og i stedet reiste vi på en 2-dagers utflukt arrangert av reiseselskapet der vi blant annet fikk se og oppleve “det virkelige Tunisia”. Og dette er noe jeg virkelig vil anbefale for de som skal reise til dette landet!!!

I løpet av disse to dagene besøkte vi blant annet flere byggverk (blant annet El Djem som er en mindre utgave av Colosseum i Roma der det en gang i tiden ble arrangert gladiatorkamper og en moské og et tradisjonelt berberhus som rett og slett er flere hull i sandbakken). Vi fikk oppleve Sahara-ørkenen der vi også ridde på dromedarer over sanddynene, vi kjørte landcruisere over store “sanddumper” (ikke noe for de som blir kvalme av karuseller eller vanlig bilkjøring for å si det sånn ;D ) og langt inn i ørkenen der vi plutselig kom til et kulisseområde der det en gang er blitt spilt inn scener til en Star Wars-film, vi ble servert tradisjonell tunisisk mat som for eksempel “brik”, vi ble servert treretters på et 5stjerners hotell, vi fikk se saltsjøen og en del av Atlasfjellene (Afrikas lengste fjellkjede på 2400 km). 

Et tradisjonelt Berber-hus (huler gravd ut i sanden)

Dromedarridning i Sahara

“Parkeringsplassen i Sahara” :p

Under et lite stopp ved en liten souvernirsjappe midt i ørkenen møtte jeg en så utrolig herlig, søt liten hundevalp som bare ville leke. 😀


Star Wars-kulisse. 

 

Så har det selvfølgelig blitt bading i både hotellbasseng og i Middelhavet. Hotellet vi bodde på lå like ved stranden og hadde også egne solsenger og parasoller. LOVE IT!



Fra toppen av hotelltaket:

Ja, så var det maten da, som rett og slett bare fortjener et eget avsnitt. 😀 Som jeg nevnte så har vi smakt på flere ulike tunisiske retter i løpet av denne ferieuka, blant annet “brik” som det er bilde av under her: 

Og tradisjonell couscousgryte med kylling og grønnsaker:

På hotellet hadde vi “all-inclusive”, noe som innebærer fri tilgang til mat og drikke og utvalget har vært helt upåklagelig! Til frokost kunne vi velge mellom blant annet pannekaker, flere ulike frokostblandinger, forskjellige typer brød og kaker (for eksempel crossiant, krydderkake etc), egg i alle variasjoner (kokt egg, speilegg, omelett, eggerøre), råkostsalater, linser, bønner, grønnsaker, juice, flere typer kaffe- og tevarianter, kjøttpålegg, ost og så videre.

Kan jo også nevne at jeg har spist pizza, pasta, potet og iskrem hver eneste dag, sju dager i strekk, og har gått opp sånn cirka 100 gram. Så de som utelukkende tror at “farlige karbohydrater” gjør at du går opp i vekt, eh nei. Veldig enkelt forklart, og bare for å gjenta meg selv for ørtende gang; Det er det totale energiinntaket som er av betydning.

(Jeg kan gjerne gå dypere inn på hvorfor mange anbefaler at man reduserer inntaket av for eksempel pasta, ris og potet hvis man ønsker å gå ned noen kilo, men den forklaringen tar jeg ikke i dette innlegget)

Til lunsj og middag var det ikke akkurat noe mindre utvalg med blant annet flere typer salater, dressinger, oljer, linse- og bønneblandinger, oppskjærte grønnsaker, kokte grønnsaker, friterte grønnsaker (!), lasagne, flere typer pasta, pizza, kyllingretter, oksegryte, fiskeretter, flere typer ris, couscous, kalkun og jeg vet ikke hva. I tillegg har det vært et dessert- og kakebord jeg aldri har sett maken til. Flere titalls forskjellige kaker, ulike typer mousse, frukt, og ikke minst iskrem-bar!! Aaaaah, isen der borte er helt sinnsyk god. YUM! ;D 

Så ja, det har vært en veldig deilig ferieuke i Tunisia og jeg kan absolutt anbefale dette landet som reisemål. 🙂

– Silje Bjørnstad – 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg