“Bli-frisk-lapskaus”

Hei og god mandag! TO dager igjen til jul og 3 timer igjen til jeg kan starte juleferien. Jeg gleder meg så sykt til å sette meg i bilen i kveld, dure hjemover med “Driving home for Christmas” på høytalerne og ikke minst se Lexie og familien igjen. 

Formen er så mye bedre også, jeg har puttet ingefær i omtrent alt jeg spiser og drikker, et kjerringråd jeg faktisk har stor tiltro til ;p

Det er jo kjøttfri mandag i dag, men min veggisdag må flyttes til en annen dag denne uka så i dag er vegetarrrett byttes ut med “bli frisk-rett”. 

Dette er rett og slett pølselapskaus gjort på under 10 minutter, med den “hemmelige super-ingrediensen” ingefær 😉

Til 2 porsjoner:
400-500 gram pølser (Jeg brukte kylling- og kalkunpølser, faktisk grillpølser, men det funket perfekt. Ellers er kjøttpølser også å anbefale)
600-700 gram lapskausgrønnsaker (Jeg bruker lapskausblanding fra frysedisken som inneholder ferdig oppkutta poteter, kålrot, gulrot og purreløk)
Vann
En liten ingefærbit
Evnt grønnsaksbuljong

Kok grønnsakene møre i vann/buljong og hell av vann til det så vidt dekker grønnsakene, eventuelt litt mindre enn det også. Bruk en potetmos-stappe-redskap eller lignende til å mose grønnsakene slik at det blir lapskauskonsistens fremfor suppekonsistens. Tilsett pølsebiter og la det stå å småputre i noen minutter.

Hvis du trenger et julegavetips i siste liten så er et slik lite mini-rivjern absolutt å anbefale til matglade hobbykokker. Dette er genialt når du skal rive for eksempel fersk ingefær eller muskatnøtt:

Like før servering har du over revet ingefær, salt og pepper.

Så godt, enkelt, næringsrikt og sunt! <3 En deilig og lettvinn middagsvariant som alle liker og som passer perfekt nå i førjulstiden.

 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg