Sunne, sukkerfrie og saftige eplevafler

Slik begynte dagen min: Våknet kl 9 av en overentusiastisk hund klar for skitur. Så da ble det skitur da.  

Det blåste helt sinnsykt i dag og med motvind den første halvdelen føltes det nesten ut som jeg var langt oppå fjellet. Tilbake ble det derimot mer aking i skisporet enn skigåing – helt greit det også 😉  Uansett var det veldig deilig med en formiddagstur ute i frisk luft, noe jeg er sikker på at denne klumpen også syntes. 

Her er forresten et par bilder fra gårsdagens bursdagsfeiring til Lexie som ble 4 år, hehe.

Litt sløyfepynt og pakke måtte det jo bli. 

Etter skitur ble det vafler til lunsj – eplevafler for å være mer eksakt, og de ble så saftige, søte og gode!

Så er det meg og denne slumpingen da, men sånn cirka så ble det omtrent følgende til 4 plater:

0,5 dl skrödmjöl (Fant det i skapet her, og det er tydeligvis noe svensk mel laget av ristede havrekjerner, men du kan fint havremel eller en annen meltype)
0,5 dl lettkokte havregryn
1 egg
Cirka 1 – 1,2 dl melk (kan bruke kefir)
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1 eple
Et lite dryss med søtningsstoff cirka 1/2 ss, men denne kan sløyfes, eventuelt bruke sukrin/sukrinmelis/sukrin Gold eller lignende. 

Bland alle ingrediensene sammen bortsett fra eple. La røren svelle i 10-15 minutter og tilsett revet eple. Stek vaffelplater og server med ønsket tilbehør.

Disse ble så søte, saftige og gode at de fint kunne spises alene, men så fant jeg brunost i kjøleskapet så da ble det eplevafler med brunost.

Yum!

Enjoy!

Det er forresten “Pannekakedagen” i dag, noe jeg fikk vite etter at vaflene var fortært. Men men, det er jo neeesten det samme da. 

Uansett så kan jeg anbefale søtpotetpannekaker eller disse proteinpannekakene hvis du ble gira på pannekaker!

– Silje Bjørnstad – 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg