Enkle og effektive hjemmetrening-øvelser

Tjohei!!

I går hadde jeg en kjapp økt med hjemmetrening der jeg brukte “Catslide” – og er det en ting som er sikkert er det at jeg trenger å trene mer spesifikk på kjernemuskulatur! PUH!

Altså, jeg trenger ikke å utdype det mer enn at man merker man blir god på det man trener på, og omvendt… Man bruker jo (forhåpentligvis) kjernemusklene i mange øvelser, men det er lenge siden jeg har hatt treningsprogram og treningsdager der det har vært kjernemuskulatur med spesifikk mage- og ryggtrening i hovedfokus. 

Så i går da jeg testet de fire catslides-mattene var det en oppvekker å virkelig få kjenne sine svakheter… Jeg skal starte med nytt treningsprogram neste uke og her skal det garantert inn egne øvelser som fokuserer på kjernemusklene.

Da er det også genialt med catslides nå som det er ferie, for disse tar minimalt med plass i feriebagen og du kan gjøre øvelser når som helst, hvor som helst. Man kan fint bruke ullsokker, vaskekluter, grytekluter eller lignende, men personlig føler jeg meg mer stabil på catslides. 🙂 

Jeg er virkelig ingen treningsekspert og er heller ikke utdannet personlig trener, men jeg liker å inspirere til treningsglede og variert fysisk aktivitet som passer for alle samtidig som man liker det man driver med. Variasjon er derfor viktig for meg og her har jeg hentet litt informasjon om nettopp Catslide fra nettstedet Klubben.no:

Catslide er intensiv styrketrening som utfordrer hele kroppen. Aller mest må du jobbe med kjernemuskultauren (coremuskulatur) som er de dype rygg og magemusklene. Disse musklene er viktige for god kroppsholdning, god balanse, rett og slett for å kjenne seg sterk. Kjernemuskulaturen har en spesielt viktig oppgave med å beskytte ryggraden, spesielt i forbindelse med store kraftanstrengelser innen idretten. For vanlige folk er slik at god styrke i mage og rygg reduserer risikoen for akutte skader og for belastningsskader. Prinsippene for trening med Catslide er så enkle at de passer for alle. Du bruker kroppstyngden din som belastning og kontrollerer hvor tungt du jobber ved å skli kortere eller lengre ut fra utgangspunktet. Du kan enkelt øke belastningen når du blir sterkere.

Det er Christina Therkildsen som står bak konseptet Catslide og i går hentet jeg inspirasjon fra YouTube til å gjøre enkle øvelser hjemme i stua. Og jeg ble seriøst så svett…. Av omtrent ingenting – typ 3 runder med 8-10 reps med 4-5 øvelser og jeg var helt død…. 
Slik så det ut på film – det ser jo rimelig greit ut dette? 😉
uw6qHQKiZ7A

Mitt forsøk: 

 UTFALL BAKOVER

HOFTEHEV/LEGCURL:

SPIDERMAN-PUSHUPS PÅ MATTER:

MAGEØVELSE (Øvelse 1: Stå på alle fire og la hendene skli fremover mens du strammer mage og har rett rygg. Dytt deg selv oppover med hendene når du kjenner du har gått “langt nok”. Øvelse 2: Dra knær eller tær inn mens du strammer magen og har rett rygg, rett ut beina igjen og gjenta). 

Joda, det gikk jo greit altså, men man får jo seg en aha-opplevelse når man for eksempel skjønner at kjernemuskulaturen ikke er såååå sterk som man trodde, og ettbeinsøvelser som utfall fikk i alle fall meg til å innse at jeg er noe (les: EN DEL) svakere i venstre bein enn høyre. Men man blir jo god på det man trener på (det er ikke for uten grunn at man sier “øvelse gjør mester”), så nå blir det garantert mer ettbeinsøvelser og kjernemuskel-trening på denne jenta her. 
GOD TRENING! 🙂
– Silje Bjørnstad – 
1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg