Mental trening med PT-Pia

God søndag! 😀

I går var jeg på Shape Up Convention sammen med cirka 500 andre jenter på Bislett Stadion og for et arrangement det var, i strålende sol! 😀

 

Jeg måtte dessverre gå etter lunsj fordi “jobb-to-do-lista” mi hadde en rekke punkter jeg bare måtte prioritere, men jeg fikk i alle fall med meg et par treningstimer og ikke minst foredraget til Pia Seeberg (PT-Pia 😉 ) om mental trening, og Pia leverte til de grader. Det var flere ting hun sa som jeg både kjente meg igjen i og det var også flere punkter som ble en sånn “aha”-opplevelse. For de siste årene har jeg blitt så utrolig bevisst, og ikke minst selv erfart, at hvis ikke hodet og tankene henger med, så blir også resultatet ofte ikke slik man hadde håpet på. Hodet er kroppens sterkeste verktøy, og en sterk kropp krever et sterkt hode. 

Det var særlig én ting som Pia snakket om, som virkelig traff meg. Det med mål, realistiske mål. Det er viktig og motiverende å ha mål når det gjelder for eksempel trening, både delmål og hovedmål. Problemet mitt er ikke at jeg ikke har mål, det er rett og slett det at jeg kanskje har for mange mål, i kombinasjon med at jeg fra naturens side er et utålmodig vesen som gjerne vil ha ting gjort NÅ. 

Og akkurat det med at jeg har for mange mål er jeg faktisk klar over også, men samtidig så fortsetter jeg å ha alle disse målene samtidig. Jeg vil bli sterkere i knebøy, jeg vil løfte mer i markløft, jeg vil bli sterkere i dips, jeg vil bli sterkere i pullups og få bedre teknikk, jeg vil bli flinkere til å trene spesifikke kjernemuskel-øvelser, jeg vil bli bedre på ro-maskinen, jeg vil bli sterkere i benkpress, jeg vil trene mer på kroppsvektøvelser, jeg vil trene mer på å stå på hendene, og så videre, OG SÅ VIDERE. Og joda, mange av disse målene kan man jobbe mot samtidig, men samtidig så kan det bli for mye av det gode. Det krever lange og mange treningsøkter i tillegg til at man skal ha tid til å restituere seg imellom øktene. 

Det ironiske her er at når jeg selv arbeider med klienter når det gjelder kostveiledning, så ber jeg disse personene om å sette seg to, maks tre delmål fordi det rett og slett er mindre sjanse for å lykkes når man har for mye å gape over innenfor en gitt tidsperiode. Man snur ikke kostholdsvanene oppned på én dag. Man må jobbe med å innarbeide nye vaner over tid og nettopp derfor er det også ønskelig å sette seg realistiske 2-3 delmål som man jobber med på vei mot hovedmålet, og når disse delmålene er nådd setter man seg nye 2-3 delmål. 

Så hvorfor er det da så himla vanskelig å praktisere dette på egen hånd? Men samtidig så gikk det opp for megat jeg har blitt så mye bedre på nettopp dette.  For min del handler det nok om en kombinasjon med at jeg velger å se på det positive i perioder der jeg føler alt står stille eller at kroppen føles tung og sliten økt etter økt. Og at jeg ikke minst lytter til kroppen og samarbeider med hodet. Er jeg sliten så tar jeg det rolig og godtar at jeg utsetter en eventuell tung økt til en annen dag. Føles kroppen bra og jeg har som mål om å løfte X antall kg eller ta X antall reps i en øvelse, så pep-talker jeg til meg selv. Jeg har bestemt meg på forhånd om at dette skal gå, jeg visualiserer det jeg skal gjøre og at det går bra, noe som igjen setter i gang prosesser i kroppen som får hele skrotten til å krible av nervøsitet og spenning. Det er rett og slett hodet som samarbeider med kroppen. Og jeg fokuserer ikke på alle målene SAMTIDIG, men kjenner jeg at for eksempel pullups virker uendelig tungt en dag, ja, så kanskje jeg trener noe annet i stedet som jeg også har lyst til å bli bedre på. For meg er og blir det største fokuset TRENINGSGLEDE og MESTRING, og det er meg selv jeg “konkurrerer” mot. 

Les mer om hva Pia Seeberg har skrevet om mental trening her. 

I neste utgave av Shape Up kommer en artikkel jeg har skrevet om mental trening der temaet nettopp er det med hvordan snu motgang til medgang. Øyvind Hammer er en av kildene i saken og han sier blant annet:

– Tankene dine er den avgjørende suksessfaktoren! Du ER det du tenker. Summen av handlingene dine blir resultatene du oppnår. 

Jeg kan absolutt anbefale alle å lese og å lære mer om mental trening – jeg får jo lyst til å ta et kurs selv. Men nå vet jeg at timeplanen fremover er fullpakka, og jeg vet at jeg har andre ting å prioritere. Men én dag. 😉

Konklusjon: Finn ut hva som er viktig for DEG, velg en ting du skal ha fokus på – man kan ikke gjøre alt ting samtidig, og det beste er at det er helt greit! 😀

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg