Å bli sterk(ere)

Hellooo torsdag! 🙂
I dag ble det formiddagstrening og det var en skikkelig god og energifylt økt 😀
Det ble blant annet pullups med ekstra vekt 5 kg (6-5-5-5 reps)
video:pullups 5 kg
Og dips med ekstra vekt 17,5 kg (6-5-4-5 reps), og det føltes så braaaa! 😀
video:6dips175kg ekstra

 

Det siste året har jeg bare blitt så mer bevisst på å “trene hodet” før en treningsøkt – jeg vet hva jeg skal igjennom og jeg planlegger hvordan jeg skal gjennomføre det i tillegg til at jeg har en “reserveplan” for hva jeg gjør hvis ting ikke går som planlagt (at kroppen bare føles helt j…. ut). Det er så sant det at “det sitter i hodet” og hodet MÅ samarbeide med kroppen for å gjennomføre sine mål. 

Tidligere var det mange ganger jeg psyka meg selv ut ved å tenke at “nei, dette går ikke” eller “en reps til er uaktuelt”. Og selvfølgelig så er det noen ganger som det faktisk er håpløst, men jaggu er det flertall av de gangene man pusher seg selv og faktisk gjennomfører. Noe som igjen styrker selvtilliten og gir en så enorm god mestringsfølelse. 

En sterk kropp krever et sterkt hode og dette er en kontinuerlig læringsprosess og vei å gå. Selv om man er inne i en god treningsperiode så kommer det som oftest også perioder der treningsøkten gang på gang føles helt forferdelig ut. Da må man ta en runde med seg selv å spørre hvorfor – spill på lag med kroppen din i stedet for å slite ut både den og hodet. Kanskje du har vært syk, kanskje det er andre ting som stresser deg slik at du ikke får fokusert godt nok på trening og det du skal gjøre der, kanskje du rett og slett trenger en periode med mer treningsfri fordi kroppen trenger en lengre periode å restituere seg på, osv. 

Og en annen ting som er viktig å påpeke er at vi alle har våre styrker og svakheter. Vi har alle ulike utgangspunkt, interesser og kropper. Jeg har lagt min elsk på styrketrening og selv om jeg nå har bygget opp en grei grunnstyrke, så var det ikke som om jeg bare tok pullups og dips første styrketreningsøkt. 

For tre år siden kunne jeg knapt ta en push-up på knærne, jeg klarte så vidt å ta chins med strikk (og hadde ødelagte armer flere dager etterpå), og den første makstesten min i benkpress var på 27,5 kilo. 

Jeg har hatt progresjon, jeg har hatt fremgang og ja, jeg har også lagt igjen en del timer i treningsstudioet, men som jeg har kosa meg! Det er sjeldent noen virkelig elsker alle øvelsene man gjør, men likevel så gjør man det, fordi hodet vet at dette er lurt i forhold til progresjon på andre øvelser du liker bedre. Likevel så er det en kjent sak at for å bli god i en spesifikk øvelse, ja, så er det nettopp den øvelsen som bør få hovedprioritet. 

Har du lyst til å klare din første dips, pullup eller chins, bli sterkere i knebøy etc, så må du begynne å trene på nettopp denne øvelsen du vil bli bedre i. Og du må trene det oftere enn bare “når du føler det passer”. Det hjelper ikke bare å tenke at “du skal gjøre det”, du må faktisk også gjennomføre de planene og treningsøktene for å nå hovedmål.

Igjen: en sterk kropp krever et sterkt hode. 

🙂

Endorfinruuuuuuuuuuuuuuuus:

– Silje Bjørnstad – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg