Diettboost med mindre karbohydrater og færre kalorier

God søndag!

Etter to superrolige dager så prøvde jeg meg på litt fysisk aktivitet i dag og det kjentes veldig digg ut. Jeg gjorde kun noen lette repetisjoner på bein pluss 20 minutter med rolig tempo på ellipsemaskin, siden det er viktig å holde pulsen nede mens jeg går på antibiotika i håp om å bli kvitt denne hostinga og lungebetennelsen asap. Jeg har jo nytt treningsprogram, men får ikke begynt ordentlig med det før neste uke hvis kroppen er 100 prosent frisk igjen. Det er bedre å ta det rolig 1-2 uker i stedet for å kjøre på og risikere at infeksjonen kompliserer seg og blir enda verre. Noe som igjen kan føre til at det tar ENDA lenger tid før man blir helt frisk. 

I dag møtte jeg også coachen min Susanne for en liten formsjekk og helt ærlig så begynner jeg å bli litt stressa for formen nå. Hehe, det sitter nok mest i hodet, men når man har sittet rolig på grunn av sykdom den siste uka i tillegg til at man har innsett at det er mindre enn 2 mnd igjen til konkurranse, så blir man litt sånn “shit!”. Når det er sagt så er det fortsatt mange dager igjen av konkurranseoppkjøringen og jeg ser jo at ting har skjedd med formen siden jeg begynte på diett i desember, men det er likevel viktig å holde motivasjonen oppe så derfor har jeg nå fått en ny diettplan med navn: “Diett Silje Boost”. 😉 Med andre ord så håper jeg og Susanne at små (men definitivt merkbare) justeringer i kostholdet kan gi raskere resultater. 

Det er nå kuttet ned både 200 frikalorier + ett hovedalternativ med karbohydrater (for eksempel 5 speltlomper/60 gram ris/55 gram havregryn), og jeg er forberedt på at det vil bli lagt merke til for å si det sånn. Jeg har så langt ikke slitt noe med utprega sultfølelse eller cravings, men nå er det greit å være forberedt på at søtsuget og lignende følelser vil komme. I tillegg økes nå kondisjonstreningen. 

Derfor gjør jeg mine egne forberedelser til disse dagene, for jeg vet at planlegging og det å være forberedt er helt avgjørende for å ikke skli ut av dietten for min del. Planlegging av matbokser og måltider pluss alternativer når søtsuget kommer skal være på plass. Jeg vet at et søtsug/cravings for noe kan komme av at man spiser for lite, men samtidig så vet jeg også at her sitter det utrolig mye i hodet! Emosjonelle forhold, tilgjengelighet og synlighet av søtsaker har så utrolig mye å si. Derfor har jeg bedt Fredrik om å fjerne alt av eventuelle søte fristelser, jeg vil ikke se det, jeg vil ikke bli fristet. Og samtidig så vil det å vite at noe ikke er tilgjengelig/synlig i seg selv hjelpe meg til å dempe et eventuelt søtsug. Når det dukker opp tanker som “Åh, nå hadde det vært digg med en sjokolade” eller lignende, så skal jeg ha kontroll over denne tanken og være bevisst på at sjokolade kan jeg spise så mye jeg vil av (ok, nesten i alle fall 😉 ), når dietten er ferdig. Nå er det viktigere å følge sine ambisjoner og delmål for å kunne oppnå hovedmålet, nemlig å stille i athletic fitness i mars. Spør jeg meg selv “er det verdt det?” så skal jeg trekke frem all jobb som jeg har lagt i arbeidet så langt og ikke minst få frem hovedmålet og motivasjonspunkter til å holde meg oppe. Jeg skal se på YouTube-filmer med af-deltakere, jeg skal ha kalorifrie alternativer lett tilgjengelig (te/farris/lettbrus/sukkerfri saft kommer til å bli mine nye beste venner), jeg skal pusse tennene (dette hjelper meg masse faktisk!) og jeg skal virkelig nyte de kaloriene jeg spiser.

Dette høres sikkert drastisk ut for noen, men det er bare sånn jeg er. Jeg er avhengig av å planlegge og jeg vet at det å være klar over eventuelle utfordringer og å ha løsninger klare når de kommer, er helt avgjørende. Jeg er ambisiøs og egoistisk. Jeg har et mål som jeg skal nå, og som jeg må jobbe for. 

Altså, bare for å presisere, jeg har jo fortsatt bare masse digg mat som jeg kan mikse og trikse med slik som jeg vil, inkludert frukt, bær og ubegrenset med grønnsaker, så det er ikke slik at jeg lever på torsk og brokkoli liksom 😉 Noen matvarer jeg bruker masse er for eksempel speltlomper, kylling, ris, avokado, bær, karbonadedeig, egg, cottage cheese, riskaker, nøtter og frukt. 

Så da er det bare å beklage eventuelle humørsvingninger på forhånd 😉

Så er det også fordelsaktig at jeg nettopp skrev en mental trening-sak for Shape Up angående akkurat dette med sukkersug/søtsug. ;p Saken kan leses i januarutgaven 🙂

 

Forresten, noen har sikkert fått med seg at TV-personlighet og personlig trener Lene Alexandra de siste månedene har forberedt seg på å komme i fitnessform? Jeg føler henne på instagram der hun har lagt ut flere bilder med ordene “diett er lett”. Og helt ærlig så syntes jeg det var totalt unødvendig å legge ut detaljerte matbilder med teksten “diett er lett”, for diett er ikke nødvendigvis lett for alle og enhver, men så fikk jeg en helt ny forståelse av begrepet etter et intervju hun hadde på God Morgen Norge tidligere denne uka. (Finnes på tv2 sumo) 

For der forklarte hun at grunnen til at hun sier “diett er lett” er fordi det handler om hva man sier til seg selv, hva slags ord man bruker for å motivere seg selv med. Og det er klart at hvis man sier “diett er kjedelig”, “diett er kjipt”, “jeg hater diett” etc, så kan dette definitivt være med på å ødelegge i stedet for å opprettholde motivasjonen. Les gjerne også dette innlegget på bloggen hennes. 

Igjen, det sitter i hodet 🙂

(Bildet er en illustrasjon fra bladet Shape Up)

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg