“Hvordan gjør jeg det med spisingen nå?”

 

Hei og god mandag!

Jeg tror jeg endelig begynner å lande litt fra helgen og jeg tenkte jeg skulle skrive litt i forhold til det med matinntak og kosthold i tiden fremover. 

Siden jeg staret på diett i desember har jeg gått ned cirka 11-12 kilo frem til konkurransedagen. Det vil si at jeg veide cirka 62-63 kilo før jeg startet på konkurransediett og at jeg nå ligger på rundt 51-52 kilo.

(Bilder copyright: Treningsforum.no)

Jeg har brukt 3-3,5 måneder på å gå ned 11-12 kilo for å komme i sceneform og jeg har også, naturligvis, gått ned i fettprosent. Det at man har gått ned i både vekt og fettprosent har jo ført til at magesekken er blitt mindre og jeg trenger mindre mengde mat enn tidligere for å føle meg god og mett. Nå er det derimot på tide å gradvis fylle på kroppen igjen, både for å blant annet oppnå høyere og sunnere fettprosenttall, og rett og slett mer energi. I tillegg så vil jeg jo også bygge på igjen med muskelmasse og styrke, og da trenger kroppen mer mat 😉

Når det er sagt så vil jeg bare understreke at jeg i løpet av konkurranseoppkjøringen har målt både blodtrykk og tatt blodprøver med fine normalverdier og resultater. Jeg har også hatt normal menstruasjon gjennom hele denne perioden og selv om det i seg selv ikke er et bevis på at absolutt alt er normalt i forhold til hormoner og lignende inne i kroppen, så er det likevel dette noe jeg ser på som noe positivt i forhold til at det ofte blir ensporet fremstilt med at “når man stiller i fitness og skal i konkurranseform så føkker du opp kroppen uansett”.  Så må jeg bare understreke at selv om jeg ikke har merket noen negative konsekvenser i forhold til menstruasjonsforstyrrelser og lignende, så betyr jo ikke det at det ikke skjer, og jeg sier virkelig ikke at “det bare er å gå ned i vekt og fettprosent, alt vil være normalt”, for vi har alle ulike kropper og behov!!!! Jeg synes det bare er greit å kunne være et eksempel på at det ikke trenger å gjelde for alle at man mister menstruasjon, får vitamin-mineral-mangel eller lignende i forbindelse med konkurranseoppkjøring til fitness. For meg er det et bevis på at kroppen fortsatt har fått de næringsstoffene den trenger til å opprettholde sine prosesser tross for noe lavere kaloriinntak og at jeg ikke opplever innvendig stress som jo også kan påvirke i negativ retning. Som jeg har påpekt flere ganger så har jeg ikke sultet meg ned i vekt, jeg har hatt en god og variert matplan med gradvise justeringer på kalorinivå og mengde underveis, noe som jo også definitivt har vært med på å holde den mentale helsen og energinivået oppe. Det er jo ikke gøy eller behagelig å sulte liksom… 😉

Når det er sagt så er det jo ikke barebare å være såpass lav på vekt og fettprosent heller. De siste ukene har jeg fryst mye og jeg har mer eller mindre bodd i vinterjakka mi uansett hvor jeg har vært 😉 I tillegg så ser jeg at ansiktet mitt er smalere og huden blekere, så nå skal det bli godt å fylle opp igjen med litt polstring. 😉 Så når det gjelder kostholdet fremover så kommer jeg til å fortsette å spise mye av den diettmaten jeg har spist, det vil si, helt naturlige og næringsrik mat som for eksempel rene kjøttprodukter, grønnsaker, frukt, grovt brød, fullkornspasta, ris, nøtter, avokado, kokosmelk, smør, magre kjøttpålegg som for eksempel kalkunskinke og roastbiff, cottage cheese, kesam, egg og havregryn – for å nevne noe 🙂 Jeg har fått en plan med “reverse diet” som består av en rekke ulike måltidsforslag og hovedforskjellen fra denne matplanen sammenlignet med konkurransediettplan, er mengden mat. Planen er at man etter hvert skal flyte inn i et normalt kosthold som man hadde før konkurransediett. Kort fortalt så gjelder det at man tilpasser magen og kroppen gradvis med mer mat, både for å unngå intense magekramper, matsjokk med for mye fett og sukker som for eksempel kan gi fordøyelsessystemet utfordringer, og et balansert kalorinivå som bygger opp kroppen med både karbohydrater, proteiner og fett uten at det blir for mye overskudd på kort periode som kan føre til at man utelukkende legger på seg fett (jeg vil jo bruke overskuddet til å bygge både fettlagre OG muskelmasse). 

Kort oppsummert så vil jeg altså gradvis spise mer for å legge på meg igjen samtidig som jeg bygger styrke og muskler. Og jeg kommer til å spise ganske likt når det gjelder valg av matvarer når jeg lager mat, men ellers så vil jeg jo nå kunne spise ute på restaurant igjen (har allerede spist to ganger ute på restaurant etter konkurransen på lørdag + vært i Sverige ;p), og det blir jo også utrolig deilig å kunne reise bort til folk uten å ha med egne matbokser! 

 

Jeg har også fått en del spørsmål om jeg føler at jeg har et normalt forhold til mat nå, etter så mange uker på diett. Det skal jeg svare på i et annet innlegg senere i uka, men bare for å si det veldig enkelt så er ikke dette noe som er et problem eller utfordring for meg. Så ingen trenger å bekymre seg altså, men selvfølgelig viktig å skrive om og jeg vil gjerne dele mine erfaringer 🙂 

– Silje Bjørnstad – 

 

4 kommentarer
    1. hei.
      Kan du skrive litt om hva man må passse på når man skal legge på seg slik at man legge på seg mer muskel enn fett?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg