Når ikke alt går som “planlagt”

God tirsdag!

De siste ukene er det PT-kjæresten Fredrik som har satt opp treningsprogram til meg. En gang i uka har jeg trent chins/chin-ups (kroppshev med underhåndsgrep – pullups er kroppshev med overhåndsgrep), og i mai begynte jeg med 5×5 med 5 kg ekstra på 52 kg kroppsvekt. I forrige uke tok jeg 5×5 med 13,75 kg og i dag forsøkte jeg meg på 5×5 med 15 kilo ekstra. 

BHMPiX-DfwK
Det ble for tungt og det ble “bare” 3 sett med 5 repetisjoner med 15 kg ekstra før jeg tok de to siste settene med fem repetisjoner og 10 kg ekstra. Men jeg depper virkelig ikke av den grunn!!! Med tanke på at jeg nå også har noen kilo ekstra på kroppen å dra opp (nåværende kroppsvekt er cirka 55-56 kg) samt at jeg “kun” har trent denne øvelsen én gang i uka så er det å klare sett med 5-reps-chins med 15 kg ekstra virkelig noe som ga meg en sinnsyk digg følelse av mestring og treningsglede. Det er så fort gjort å bli avhengig av et treningsprogram, avhengig av å følge noe til punkt og prikke, og kanskje føle seg så mislykket og svak hvis man én dag eller i én periode ikke gjennomfører det som står på programmet, eller ikke lenger kan øke kiloene i styrkeøvelser som man har gjort jevnt og trutt de siste ukene. Altså, hvorfor bruker energi og krefter på denne negative og demotiverende følelsen? ALLE har en “dårlig” dag eller en “dårlig” treningsøkt, også de som er toppidrettsutøvere og de aller beste på sitt område. Det er så fort gjort å sammenligne seg med alle man ser på Instagram, alle de smilende spreke bloggerne i sosiale medier og “de sterkeste” på treningssenteret, men husk at det du observerer bare en liten del av deres hverdag. Dette er bare en liten del av en større kontekst og helhet. Selv om noen alltid har det helt perfekt og helt topp, enten det er på trening eller i andre situasjoner, så har alle både gode og dårlige dager – det er bare ikke alt som deles 😉

Selvfølgelig kan det være fint å følge andre for å få inspirasjon og motivasjon, men likevel så er mestringsfølelse og treningsglede noe du får av DEG og DIN kropp, DINE prestasjoner og DIN framgang. De gangene du føler at kroppen er svak og tung, at økta kjentes dritt ut og at alt “bare gikk i vasken”, så husk da at en slik økt bare er en liten del av det store bildet. Gå tilbake og se på hva du har oppnådd, se på treningen i et større og mer helhetlig perspektiv. Bare det at man faktisk har kommet seg på et treningssenter eller tatt seg en løpetur er for mange noe som kan føles helt fantastisk ut fordi man kanskje har brutt en stor sperre. 

Så, i stedet for å “sutre” over at jeg ikke klarte 5×5 med 15 kg ekstra i chins, så velger jeg heller å tenke positivt og at jeg er meget fornøyd med chins-styrke-fremgangen de siste ukene! Og den endorfinrus-energien var godt å ha med seg når knebøy med 6×6 på 57,5 kg og stopp i bunnen stod for tur. Her begynte jeg vel på 40 eller 45 kg, og jeg har økt 2,5 kg hver uke. Det blir jo spennende å se hvor lenge jeg kan holde på sånn før progresjonen begynner å flate ut :p

video:knebystopp575x6reps

Ellers så ble det 4settx6reps på 37,5 kg i smalbenk (det bomma jeg på i forrige uke faktisk, så det var digg å få til den med spagetti-armene mine), roing i kabel (4settx8 reps), utfall 3 settx12 reps og ro-intervaller. 
 
video:smalbenk 375 kg

Alt i alt, en god og varierende økt! 😀 Så vurderer jeg en joggetur i Oslo-marka i kveld fordi været er så deilig!!

Ha en sporty tirsdag!

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg