Dette skulle jeg ønske jeg visste da jeg begynte med styrketrening

Hei og god tirsdag!

Dagen i dag kort oppsummert: trening og jobb!

(Snap: Silje1987)

Noen ganger sitter det så j…. langt inne å faktisk gjennomføre de ro-intervallene som står på programmet, men når det først er gjort er det følelsen av juleaften, bursdag og sommerferie på en gang! 😀 Og det tar jo virkelig ikke lang tid heller, det er liksom over på maks 15-20 minutter – INKLUDERT pauser! 

Digg, digg, digg!

Selv om jeg har blitt mer og mer glad i kondisjonstrening i form av ro-intervaller det siste halvåret så er det fortsatt styrketrening jeg helt klart trives best med. Man lærer så lenge man lever og vi har alle vært nybegynnere en gang. Jeg tror heller aldri at man blir ferdig utlært og at det alltid er noe som kan gjøres bedre, både når det gjelder trening og også kosthold. Jeg og Susanne delte nylig våre erfaringer om “Det er mye vi skulle ønske at vi visste da vi begynte med styrketrening” på Facebook-siden vår: “Slik former du kroppen”.

SILJE:

– Er det særlig én ting jeg har lært og erfart i løpet av de årene jeg har trent styrketrening så er det viktigheten av å se helheten i det jeg gjør. I begynnelsen kunne jeg henge meg veldig opp i detaljer i et treningsprogram. Her skulle alt følges med (pinlig) nøyaktighet, både da det gjaldt antall kilo på stanga, antall repetisjoner og antall hviledager. I dag vet jeg at man ikke automatisk blir svakere om man tar en ekstra hviledag eller tre, på samme måte som det heller ikke er noen krise å slå sammen to økter eller om man trener ett sett ekstra/ett sett mindre.

1) Ikke bruk unødvendig energi på å henge deg opp i detaljer 
2) Se det store bildet
3) Husk hvor du startet og aksepter hvor du er i dag
4) En enkelt treningsøkt eller ett treningssett er ikke det som avgjør om du når målene dine eller ikke
5) Å være konsekvent over tid er nøkkelen til fremgang og resultater

SUSANNE:

1) Zoome ut og se helheten i stedet for å henge deg opp i kompliserte detaljer!
– det er for eksempel ikke viktig at du vinkler lillefingeren i en spesiell retning for å få “bedre” utbytte av å trene sidehev med hantler, eller at du MÅ spise hver tredje time

2) Ikke vær redd for å trene skikkelig tungt
– mange jenter trener med for lette vekter, men for å få effekt (for eksempel at musklene vokser eller blir sterkere) er du nødt til å ha en viss belastning

3) Tren hele kroppen flere ganger i uken
– i stedet for å trene hver muskelgruppe en gang i uken, tenk heller at du skal trene varianter av samme bevegelse (for eksempel knebøy, benkpress, roing, nedtrekk og markløft) flere ganger i uken

4) VÆR TÅLMODIG
– hold deg til samme trenings- og kostholdsplan over en lengre periode i stedet for å hoppe fra det ene opplegget til det andre fra uke til uke

5) Kos deg!
– du skal trene fordi du synes det er gøy og fordi det gir deg noe positivt, for eksempel mestringsfølelse og god helse

Følg oss på Facebook her!

Følg Silje på Instagram her: @silje_bjornstad
Følg Susanne på Instagram her: @susannesoydan

– Silje Bjørnstad – 

2 kommentarer
    1. Hei. Supre tips dette her!
      Har ett lite spm som jeg håper du kan svare på(:
      Jeg har vondt i halsen og ørene, men har ikke feber. Har du noe tips til hva man kan gjøre da, i form av trening? Synes du man bør gå på tur da? Eller er det en annen treningsform som fungerer når man ikke føler seg helt bra? Synes det er utrolig vanskelig å være syk, og kun ligge i sengen hele dagen. Føler kroppen min ikke har nytte av det og at muskler forsvinner med en gang. Hva er dine tanker rundt trening og fysisk aktivitet når man ikke er helt frisk? Digger bloggen din, og synes du er en kjempestor inspirasjon! Du er skikkelig flink! Klem

    2. Susanne: Hei! Takk for kommentar og spørsmål 🙂 Jeg er ingen personlig trener eller har medisinsk lege-utdannelse, så jeg er ikke den rette personen til å komme med faglige tips om hva du bør gjøre.
      Det jeg kan si som mine personlige tips er at du må lytte til kroppen og få noen til å finne ut noe mer om hva som feiler deg hvis du allerede ikke har vært hos lege 🙂 Jeg skjønner deg så utrolig godt at det er kjedelig å ligge i ro og følelsen av at “alle muskler bare forsvinner”. Da er det viktig å huske på at man bygger ikke styrke og muskler på én dag eller én uke (det er kontinuerlig arbeid over lengre tid som øker muskelmasse og gjør deg sterkere), og på samme måte vil heller ikke muskelmasse og styrke bare forsvinne selv om du har en periode med mindre trening/mindre belastning. Føler du deg opplagt nok så kan du nok helt fint gå tur, men det gjelder kanskje å holde litt igjen, ikke bare “gønne på” med intense bakkeintervaller etc 😉 Bare det å komme seg ut gjør nok også godt for psyken, men hvis du gjør noe som du kjenner gjør vondt verre eller lignende, så gjør noe annet/trapp ned på treningen i en periode til du er bedre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg