5 sunne kesamfavoritter

God fredag! 

Kesam er et produkt jeg spiser mye. Det er næringsrikt og kan brukes til så mangt. Her er mine 5 favoritter til hvordan jeg bruker kesam i kostholdet:

1) Very berry kesamswirl
Dette er rett og slett mager vaniljekesam med bær og litt søtningsmiddel. En perfekt dessert for min del som tilfredstiller søtsuget samtidig som det er sunt!

2) Proteinbombe
For meg så er cottage cheese blandet med en type fruktkesam noe jeg spiser både som et mellommåltid eller som en større dessert. Du tar rett og slett femtifemti av hver av meieriproduktene og blander sammen. Favoritten er cottage cheese blandet med vaniljekesam (og litt søtning), eller cottage cheese blandet med kesam lime. YUM!

3) Dressing
Jeg er ikke fan av rømme (synes det smaker surt) og bruker derfor alltid kesam i stedet når jeg skal lage “rømmebaserte dressinger”. Kesam i tzatziki eller som hvitløksdressing (kesam blandet med hvitløksfedd knust med hvitløkspresse, salt og pepper, og litt sennep) er mine personlige favoritter når det gjelder kesamdressing! Eller denne pizzadressingen:

4) Kesam blandet med sukkerfri saft
En typisk “fitnessdiett-variant” det her, men det smaker faktisk supergodt utenom konkurranseoppkjøring også. Bland sammen litt ublandet sukkerfri saft og mager kesam, og nyt. Tilsett noen hakkede nøtter for ekstra crunch 😀

5) Kesam-is med kun tre ingredienser
Dette er en sunnere is-variant som kan nytes året rundt. Ha kesam (med eller uten smak – opp til deg) og frosne bær i en blender eller food prosessor. Kjør til blandingen er blitt jevn og tilsett deretter sukrinmelis. Smak deg frem for hvor søt du vil ha isen. Ha isen i fryseren et par timer for hardere konsistens (hvis du klarer å vente da, jeg har sjelden tålmodighet til å vente :p ). Her kan du variere smak med å bruke ulike typer kesam og bær.

GOD HELG!

– Silje Bjørnstad –

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg