Årets Fitness-sesong er over

Wow – for en fantastisk morsom opplevelse det var å være med på Tyngre Classic IV i Sverige! I går, søndag, deltok jeg i min første svenske athletic-fitness-konkurranse. Helt siden jeg meldte meg på har jeg tydelig på at jeg hadde ingen som helst forventninger eller mål om plassering – jeg skulle bare ha det gøy og gjøre mitt beste. Styrkemomentene i athletic fitness i Sverige kjøres hver for seg og ikke rett etter hverandre slik som det gjøres her i Norge. I tillegg har de hinderløype i stedet for romaskin.

Forrige helg under NM perset jeg i pullups med 23 godkjente repetisjoner. I går, kun 1 uke senere, så tar jeg 24 godkjente reps og ble nestbeste av damene i pullups-grenen. (To damer fikk delt 1.plass her med 31 godkjente repetisjoner – sykt!!!! Det var også to eller tre andre som tok 21 og 23 repetisjoner, så det er både bra og jevnt nivå her!). Jeg tok 35 DYYYYYPE dips (I Norge er det 90 grader i albueleddet som gjelder for å få godkjente repetisjoner, mens i Sverige må albuen være godt synlig over bakre del av skulder.) Jeg ante ikke hva jeg kunne forvente meg her, siden jeg ikke har trent dips på denne måten, men jeg klemte altså ut 35 repetisjoner og ble 3.best av damene her. (De som tok 1. og 2.plassen tok 36 og 37 dips, så ingen tvil om at nivået også her var jevnt her!!!).

Så var det klart for hinderløype – og denne varianten har jeg aldri kjørt før i athletic-fitness, så her stod jeg på ukjent grunn. Men gud så gøy det var!!! Klatring av tau, farmers walk, løpe med vektskiver, dra slede, krype i tunnel, hoppe over og under hindre og å løpe i bildekk var noe av det vi skulle igjennom. Også her var det så utrolig små marginer som skilte mange av damene. Jeg tror vi var hele fire eller fem som lå på tiden mellom 2:42 og 2:50, så igjen er jeg bare så stolt og fornøyd med  å levere en tid som var på nivå med de svenske damene med tanke på at jeg ALDRI har gjort denne type styrke/kondisjons-runden før og virkelig ikke ante hva jeg kunne forvente meg.

I tillegg til styrkerunden så er det jo også bedømming av fysikk. Jeg har jo aldri lagt skjul på at jeg er med på athletic fitness på grunn av styrkemomentene, og at jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har den mest muskuløse og definerte “athletic-fitness-kroppen”. Selv om jeg stiller på scenen med lav fettprosent og gjør poseringer så er det ingen tvil om at jeg rett og slett blir for liten sammenlignet med mange av de andre – så her trengs det noen år til med “bygging” for å si det sånn 😉

Likevel kjempet jeg meg til finalerunden (topp 6) og jeg endte opp på en 6.plass totalt, faktisk med like mange poeng som 5.plassen (da er det fysikkpoengene som telles mest for å skille plasseringene, så den kampen tapte jeg :p ). Men jeg er seriøst superfornøyd med min egen innsats og ikke minst så glad for at jeg og Susanne reiste til Sverige for å være med på konkurransen. Det var så små marginer som skilte plasseringene og det er ingen tvil om at hver eneste repetisjon i chins og dips, og hver eneste tiendel i hinderløypa teller!!! I tillegg har jeg aldri vært så fornøyd med formen min som jeg var i går, jeg fikk virkelig vist frem det jeg kunne på best mulig måte. Så blir jeg også så imponert, stolt og motivert av Susanne som ender opp på en 2.plass totalt!!! Helt rått!

Planen var jo egentlig at det også skulle vært en landskamp mellom Norge og Sverige i athletic fitness, men på grunn av manglende oppmøte fra Norge ble det for få deltakere til at det kunne kåres en landskamp-vinner.


(Finalefeltet med topp 6 i athletic fitness for damer)

Tyngre Classic IV var virkelig et helt topp arrangement med så mange kule folk, utrolig god stemning og et helt supert opplegg. Masse flotte stands og flere scener/haller med ting som skjedde. Og ikke minst hadde de en helt fantastisk backstage-stand med gratis påfyll til utøverne: ulike riskaker med peanøttsmør/nutella, kanelgrifler, sjokoladekake, brownie, smågodt, nøtter, proteinpudding, proteinbarer, kjeks og frukt – her var det bare å forsyne seg – genialt!! 😀

Jeg og Susanne snakket flere ganger med de svenske AF-damene og vi ble bare så inspirerte og motiverte av hverandre, og alle heier virkelig på heier på hverandre selv om man er konkurrenter i en slik konkurranse. Så traff jeg også flere andre norske utøvere og coacher som det også er utrolig hyggelig å hilse på.

Nå er høstens sesong over og “off-season” kan starte. Jeg er superklar for å bygge mer styrke og muskelmasse. Jeg er supergira på treningsøkter med nytt program, nye perser, mestringsfølelse og ikke minst treningsglede. Jeg vil naturligvis også sakte, men sikkert øke mengden mat for å komme opp i den off-season-vekten jeg trives best med. Nå er jeg klar for julekroppen2016! 😉

Det siste året har virkelig vært en helt utrolig reise når det gjelder trening, kropp og kosthold. Jeg har lært så utrolig masse, fått opplevd så mye flott, blitt kjent med så mange nye herlige folk og tatt personlige rekorder jeg rett og slett er grisestolt av. Ikke bare fra fitness-verdenen, men også i andre konkurranser som Toughest og Viking Race.

Jeg har allerede fått spørsmål om jeg skal stille igjen til våren 2017. Svaret er nei. Ikke fordi jeg ikke har lyst, jeg elsker jo det jeg driver med ellers så hadde jeg ikke gjort det, men det er flere grunner til at jeg står over vårsesongen.

For det første så trenger jeg litt mer enn bare et par måneder på å bygge opp mer definert muskelmasse (de fleste begynner konkurranseoppkjøring rundt desember/januar, og vårens konkurranser er i mars/april.) Så ønsker jeg også å være 100 prosent til stede når jeg skal ta personlig trener utdannelse fra og med januar og frem til sommeren. Jeg har også flere andre jobbrelaterte ting jeg vil fokusere på og bruke energien min på. Jeg merker, i alle fall på slutten av konkurranseoppkjøringen, veldig godt at både hode og kropp blir veldig sliten av å være på underskudd i flere uker. Så vil jeg også konsentrere meg om å være coach for andre som skal stille i fitness. Jeg er coach for Atlas Fitnessteam og coacher hovedsakelig utøvere som ønsker å stille i bodyfitness og athletic fitness. Flere har sendt mail og lurer på hva en konkurranseoppfølging koster og hva en slik pakke inkluderer.

Min kollega og fitnesscoach Susanne skrev om våre tilbud på sin blogg i forrige uke, så jeg bare kopierer det inn her:

Når det kommer til trening av kundene mine så benytter jeg meg av treningsprinsipper som skal fungere for personer som ikke doper seg. Jeg oppfordrer til å trene tung styrketrening med fokus på prestasjon og styrkeøkning. Øvelsene tilpasser jeg etter kundens erfaring, preferanser og hvilke muskelgrupper som må prioriteres. Athletic fitness-utøvere trener selvsagt også mye på styrkemomentene.

Så langt det lar seg gjøre skal kundene mine spise så mye mat som mulig, så lenge som mulig. Ingen skal “lide” seg i form på et ekstremt energiunderskudd over lang tid. Kostholdet prøver jeg også å tilpasse så godt som mulig til kundens ønsker og preferanser, og består av normal, næringsrik mat som metter godt.

Oppkjøringen skal ikke gå ut over mental eller fysisk helse! Det skal være en positiv opplevelse, og jeg vil at kundene mine skal kjenne på mestring, og de skal lære noe nytt om trening, kosthold og om seg selv. Jeg ønsker også å følge opp kundene mine i etterkant av konkurranse så jeg forsikrer meg om at de har det bra og kommer tilbake til normale rutiner.

Jeg har følgende krav til deg hvis du ønsker å starte et samarbeid

  • Du har flere års erfaring med styrketrening, og er godt kjent med de grunnleggende styrkeøvelsene
  • Du bør ha bygget en fysikk som er klar til å stå på scenen i 2017
  • Du er selvstendig og tar ansvar for egen diett og trening
  • Du bør ha sett flere fitnesskonkurranser, enten live eller på opptak
  • Du vet hva klassen du ønsker å stille i krever når det kommer til bedømming av fysikk, posering og eventuelle styrkemomenter
  • Du tar poseringstreningen seriøst og gjør jobben som kreves for å sette perfekte poseringer og I-walk
  • Du har et normalt forhold til kropp og mat, og har ingen form for spiseforstyrrelser
  • Du holder deg til avtalen om innsending av ukesrapporter under oppkjøringen
  • Du er 100% dopingfri

Dersom du benytter deg av reseptbelagte legemidler må du kunne fremlegge bevis fra lege dersom du blir tatt ut til dopingkontroll i forbindelse med konkurranse

Som medlem i Atlas Fitnessteam får du

  • To private poseringstreninger med meg, en ved oppstart og en nærmere konkurranse
  • En PT-time med meg
  • En goodiebag
  • Månedlige teamsamlinger og formsjekk i lokale med en liten scene
  • En trykket fitnesshåndbok om alt du trenger å vite om å konkurrere i fitness
  • Den siste samlingen før konkurranse leier jeg en stor scene så du får gjort poseringer og I-walk som en siste generalprøve
  • Demonstrasjon av scenesminke og hår av makeupartist Hannah Marie Welle
  • Tilgang på teamets lukkete Facebook-gruppe
  • Delegat på konkurranser
  • Mulighet til å få en artikkel om deg på www.bedretrent.no
  • Tilbud om scenesminke og hår på konkurransedagen av makeupartist Hannah Marie Welle
  • Tilbud på fotoshoot med fotograf Ann Kristin Engebakken
  • Tilbud om å kjøpe teamklær med logo

Priser
16 ukers oppfølging til konkurranse – 5600 kr
Årsavgift for medlemskap i Atlas Fitnessteam – 2000 kr

Start for oppkjøringen er 5.desember, 16 uker før Sandefjord Open. Ingen skal være på diett i julen, men vi legger en plan så du har best mulige forutsetninger for å fortsette etter jul.

(Egen reklame)

Er du interessert så ta kontakt med meg på [email protected] eller med Susanne på [email protected].

Vi stiller høye krav til våre utøvere og har begrenset inntak av utøvere som ønsker å stille, så jeg vil anbefale å ta kontakt så fort som mulig hvis du lurer på om fitness kan være noe for deg. 🙂

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg