Fitnessformen april 2016 versus oktober 2016

Hei lørdag!

Det har gått to uker siden fitness-NM og 6 dager siden Tyngre Classic som ble arrangert i Stockholm. Jeg føler jeg har begynt å lande litt etter høstens fitnessboble-oppkjøring. Det siste året har virkelig gitt meg så enormt mye, spesielt mentalt, både i forhold til erfaringer, kompetanse og kunnskap. 

Og så må jeg jo innrømme at det også er gøy å se utviklingen av muskelmasse og styrke, samt hvordan man kan “forme kroppen” med trening og kosthold. 

Små forskjeller er mer fremgang enn ingen fremgang. Og det er så viktig å faktisk legge merke til disse små detaljene som sammen over tid er det som er med på å gi resultater. 

I vår tok jeg 20 pullups og 16 dips i ahtletic fitness i Oslo Grand Prix. I NM tok jeg 23 pullups og 23 dips i samme styrkerunde. I Sverige gjøres styrkemomentene hver for seg og jeg perset med 24 pullups og 35 dype dips. I tillegg løfter jeg mer på samme kroppsvekt nå i for eksempel knebøy, frontbøy og benkpress, enn det jeg gjorde i våres. 

9.april 2016 versus 8.oktober 2016:


På seks måneder har jeg utvilsomt blitt sterkere, selv om det har vært 2-3 måneder med kaloriunderskudd for å komme i sceneform. Ja, jeg har bredere midje på bildet fra oktober, men jeg har også større bein, mer lats og mer definert brystmuskulatur. Mer selvstikkerhet og utstråling på scenen hadde jeg også. 

“Hemmeligheten”? Smart og målrettet trening, et næringsrikt og variert kosthold, viljestyrke og treningsglede. 


(Bilder copyright: Treningsforum.no)

Jeg har også vært nybegynner innen styrketrening en gang, og helt ukjent og usikker med både øvelser og vekter. Jeg har også hengt i stanga for å prøve å ta en pullups, men ikke beveget meg en centimeter. Jeg har også stått med stanga uten vekter på nakken i knebøy og tenkt at dette er grusomt tungt. Jeg har også dager der sofaen frister mer enn treningssenteret og jeg har også dager hvor kveldsmaten består av en hel boks med Ben&Jerry-is, grønnsakene som jeg har i fryseren har ikke blitt spist på flere dager og den sunne pizzavarianten jeg tenkte å lage ble erstattet med take-away-mat i stedet. Men dette er unntakene og ikke hovedregelen. For jeg liker å spise mat og trene som gjør at jeg har mer energi i hverdagen og som generelt bare gjør meg godt, både psykisk og fysisk. Men det trenger ikke å bety at det må være så himla komplisert eller ekstremt. Alt handler om balanse og når det gjelder fitness så er det en grunn for at det er noe som heter on-season og off-season. Begge deler er noe jeg liker på hver sin måte og noe som jeg selv trives med, og ikke noe jeg gjør fordi noen andre har sagt jeg skal gjøre det eller fordi jeg tror noen forventer at jeg skal leve sånn og sånn. 

Jeg mener det er viktig å av og til stoppe opp litt, se hvor man startet og hvor langt man har kommet. Det er lov til å si at du er fornøyd, det er lov til å skryte av seg selv, det er lov til å nyte de små personlige seierne som kanskje bare du selv forstår. Enten det er at du løp litt fortere enn sist, tok en ekstra repetisjon på et sett, er blitt litt mer stabil når du tar utfall, at du ikke er like andpusten av å gå opp trappene, at du har økt eller redusert kroppsvekten din (alt ettersom hva som er ditt mål), eller tok deg en hviledag ekstra fordi det var det kroppen din trengte!!!  

Det er dette som er mestringsfølelse og treningsglede. 

“If you`re happy and you know it, smile, strike a pose and show it”. 🙂

Ha en sporty lørdag!

– Silje Bjørnstad – 

*Egen reklame: Ønsker du å stillle i fitness eller har spørsmål om generell oppfølging i trening og kosthold? Send en uforpliktende mail til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg