Min nye favorittøvelse for mage

Jeg er virkelig ikke den som jubler høyest når jeg ser det står isolerte kjerneøvelser på treningsprogrammet, men det er jo gjerne noe som bør gjøres det også. Og et viktig stikkord for meg for å holde motivasjonen oppe (enten det gjelder kjerneøvelser eller andre øvelser for den saks skyld) er VARIASJON. En uke så er det plankeøvelser som frister mest, mens neste uke er det kanskje kjerneøvelser på ball som er greia. Men nå for tiden er det kjerneøvelser i slynge og ringer som jeg har fått dilla på, og da særlig en øvelse: Superman (eller superwoman som jeg liker å kalle den 😉 ), også kalt “fremoverlening”. 

Det som jeg elsker med denne øvelsen er at det er så sabla lite som skal til for å kjenne at det virkelig brenner og her kjenner jeg at det er viktig å tenke kvalitet fremfor kvantitet. Så jeg prioriterer å bruke god tid på hver enkel repetisjon for å kjenne at kjernen stabiliserer og jobber, fremfor å “slenge meg frem og tilbake” så mange ganger som mulig. Det som også er fint med denne øvelsen er at den enkelt kan tilpasses ulike nivåer ved å justere høyden på slyngen/ringene (desto lenger ned, jo tyngre blir øvelsen), og man kan også stå på knærne hvis det å stå på tærne blir for tungt i starten. 

Du står i en pushups-posisjon med rett kropp og man skal hele tiden unngå at ryggen svaier eller roterer. Stå på knærne eller tærne og hold fast i håndtakene. Med en helt rett kropp lener du deg framover med armene foran deg. Snu bevegelsen der du har kontroll, og uten at korsryggen svikter.

Dette er en øvelse hvor teknikk og kvalitet på utførelsen er viktigere enn å ta så mange repetisjoner som mulig! Du kan også utføre øvelsen med en og en arm.

Selv holder jeg 1-2 sekunder der hvor jeg holder armene utstrakt for ekstra utfordring. Jeg tar alt i fra 6-10 repetisjoner x 3-4 sett. 

Prøv den da vel! 🙂

– Silje Bjørnstad – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg