Slik trener jeg for tiden

Det er en stund siden forrige treningsoppdatering fra meg, men kort oppsummert så er det bra energi og trøkk for tiden. Jeg styrer mitt eget treningsprogram og det er særlig knebøy som bli prioritert. Når det gjelder knebøy kjører jeg nå et 3-ukers-knebøy-boost-program med noe som kalles for Smolov Jr. Denne har en egen app hvor man enkelt legger inn 1 repetisjon maks hvor da appen regner ut kiloene du skal løfte. Smolov Jr er ikke et program for nybegynnere, det er mange tunge løft og høyt volum. Det er ganske heavy økninger fra uke til uke også, så her er det viktig å faktisk kjenne etter hvordan kroppen føles og at teknikken ikke svikter. I tillegg er det også viktig å prioritere nok søvn og restitusjon mellom disse øktene, og ikke minst å spise nok. Jeg testet Smolov Jr-programmet for frontbøy for noen år tilbake og økte vel 10 kilo, hvis jeg ikke husker feil, på 3 uker på 1 repetisjon maks.

 

Smolov Jr er altså “hovedbasen” i treningen min for tiden, men det er mye annet snacks også. Sumomarkløft går også veldig bra for tiden og i går løftet jeg 3x3x122,5 kilo – 122,5 kilo er det jeg faktisk har som stående 1 repetisjon maks i denne øvelsen, men det er jo en evighet siden jeg forsøkte å makse og jeg er åpenbart god for flere kilo her nå.

BQOKWSVjcLQ

Dips og kroppshev, da i form av chins, blir det også en del av for tiden og det er ikke så gærent rent styrkemessig her heller. Jeg kjører øvelsens med ekstravekt og jeg har faktisk aldri trent tyngre vekter på den kroppsvekten jeg har nå.

BQLE_akDsWE

Sist gang jeg trente med lignende vekter så veide jeg 6 kilo mer og 6 kilo mer å dra på merkes i kroppsvektøvelser! Så gainsa legger seg riktig i alle fall – haha!

I tillegg til baseøvelser kjører jeg en del isolasjonsøvelser for armer og skuldre fordi jeg ønsker at disse områdene skal bli mer markerte. Typiske øvelser jeg trener flere ganger i uken er varianter av biceps curl, triceps press, sidehev med manualer og i kabel og skulderpress. Men jeg er altfor dårlig til å trene spesifikke kjerneøvelser, så morsomme tips til magetrening mottas alltid med stor takk!

– Silje Bjørnstad –

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg