Slik får du en mer effektiv treningsøkt

“Jeg har ikke tid til å trene!” Det er nok en klassisk setning mange kan kjenne seg igjen i, men selvfølgelig – i noen perioder er det mer hektisk! Dette er faktisk noe jeg selv kan kjenne meg igjen i for tiden – det er utrolig mye å gjøre med mange ulike prosjekter, men når det er sagt så digger jeg jo jobben, og det er og blir en livsstil. Uansett så tar jeg meg tid til å trene. Både fordi det er et så viktig pusterom for meg og det er her jeg også henter ny energi og overskudd, men samtidig så er det ikke slik at jeg trener bare for å trene. Mange ganger er treningsøktene mine også en del av den jobben jeg gjør. Noen ganger filmer jeg øvelser til online-kunder, andre ganger tester jeg ut treningsprogrammer til klienter, og ikke minst så er det å praktisere trening også en form for læring for meg som PT-student. Så nei, jeg trener ikke nødvendigvis 1-3 timer om dagen selv om jeg er på treningssenteret 1-3 timer. I tillegg har jeg også skjønt og praktisert en rekke tips for hvordan få en mer effektiv treningsøkt når man kjenner at “døgnet har for få timer til å rekke alt jeg skal”. Så her er noen tips for å effektivisere treningsøkten, og likevel få god effekt 😉

1) Planlegg økten på forhånd
Dårlig planlegging kan ofte føre til lite tidseffektive økter og variasjon. Når du ikke har noe som helst peiling på hva du skal trene og hvilke øvelser du vil prioritere, så er det fort gjort at du taper mange minutter på å surre rundt på senteret før du faktisk kommer ordentlig i gang. Lag gjerne en oversikt over den kommende treningsuken med antall økter hvor du estimerer cirka tidsbruk og hva slags trening du ønsker å gjennomføre. Ha gjerne også noen alternativer i bakhånd i tilfelle det er fullt på gruppetimer, eller det apparatet eller de vektene du hadde tenkt å trene med er opptatt.

2) Tren i supersett
Spar tid ved å trene to ulike øvelser etter hverandre uten pause. I tillegg til å korte ned treningstiden så får du også høyere intensitet og for mange vil også musklene belastes på en ny måte.

3) Tren baseøvelser
Med baseøvelser trener du over flere ledd og du aktiverer flere muskelgrupper om gangen. Med andre ord er dette smarte øvelser som gjør at du bruker mindre tid på å trene større deler av hele kroppen sammenlignet med isolasjonsøvelser. Med baseøvelser er det enklere å få trent et fullkroppsprogram på kortere tid i tillegg til at det er større sjanse for at du trener flere ulike muskelgrupper oftere, noe som kan bidra til raskere resultater og progresjon. Eksempler på baseøvelser er knebøy, markløft, pullups/chins, stående roing, pushups etc.

4) Tren stående øvelser
Skal du trene styrke så velg bevisst stående varianter av øvelser der det er mulig. Når du står bruker kroppen flere kalorier enn når du sitter, og i tillegg må du også aktivere kjernemusklene mer. I oppreist posisjon vil du bruke kjernen for å stabilisere og for å opprettholde en god kroppskontroll. 

5) Skriv ned treningsøktene i kalenderen
Planlegg treningsuken ved å tilpasse øktene etter andre gjøremål som kommer høyere opp på prioriteringslisten. Men prioriter treningen og la treningsøktene være like viktige som andre fritids-avtaler! Husk også at du ikke må innom et treningssenter eller være med på en gruppetime for å bevege på kroppen. En kjapp gåtur, en runde med sirkeltrening hjemme i stua eller aktiv lek utendørs med barna er også fysisk aktivitet!

6) Bruk transporttrening
Mange bruker tidsklemma som en unnskyldning for å droppe treningen. Da gjelder det å benytte seg av de mulighetene man har! Gå eller bruk sykkelen til å komme deg fra sted til sted. Avtal gjerne utendørs gåmøter når du skal møte andre. I mange tilfeller vil dette faktisk være mer tidseffektivt! I tillegg sparer du penger på kollektivtransport og drivstoff. Samtidig får du frisk luft, noe som gjør godt for både hode og kropp i en hektisk hverdag. Er du ute på løpetur kan du også fint kombinere dette med en kjapp styrkeøkt med egen kroppsvekt! Bruk gjerne en benk, trapp eller en annen forhøyning som “utstyr”.

7) Tren sammen med andre
Har du en avtale om å møte en venninne eller en kompis akkurat da du hadde tenkt til å trene? Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk der du kan være sosial samtidig som dere begge får en treningsøkt? Bli med på en gruppetime eller lag en avtale om å møtes for eksempel på et klatresenter eller i svømmehallen. De fleste treningssentre tilbyr også duo-PT hvor to og to har PT-timer sammen. For mange kan dette oppleves som mer motiverende i tillegg til at det er sosialt, og ofte er prisen også rimeligere per time!

God trenings!



 

Ah, forresten! I dag har jeg og Susanne testet ut flere oppskrifter til boken vår vi skal gi ut til neste år. Vi har fokus på næringsrike, sunne og digge oppskrifter med helt vanlige matvarer hvor vi ikke bruker “fancy helsekostsøtning” eller andre “trendy” ingredienser. Disse energikulene ble noe av resultatet og herregud, de ble så yummy! Vi gleder oss sånn til boka er klar og vi kan endelig dele oppskrifter, treningsprogrammer og våre tips og erfaringer til andre jenter som har fokus på å bygge en sunn og sterk kropp! Bra kosthold og trening er ikke så komplisert som det kan fremstå som 😉

– Silje Bjørnstad –

(Foto: Tiril Guttorm)

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg