Vil du trene sammen med meg?

Hei og god lørdag!

Nå er det kun 2 helger igjen med undervisning på studiet Personlig Trener som jeg tar gjennom Akademiet for Personlig Trening. Så er det praktisk og teoretisk eksamen i juni. Jeg får ofte spørsmål om hva jeg skal bruke utdannelsen til, om jeg skal jobbe som personlig trener og eventuelt hvor mye.

Først og fremst; det å studere Personlig Trening har vært et punkt lenge på min “to-do-liste”, faktisk i flere år.  Og det var først nå, dette første halvåret av 2017, at jeg kjente det endelig var riktig tidspunkt for å prioritere dette studiet. For tross alt så handler det vel mest om prioriteringer i forhold til hva man ønsker å gjøre, tør å satse på og så videre. Og jeg angrer ikke et sekund. Jeg har i flere år arbeidet med helsejournalistikk, (som også inkluderer det å skrive om trening og fysisk aktivitet), jeg har arbeidet mye med online-coaching i forhold til treningsveiledning og kostholdsoppfølging, og ikke minst har jeg selv en stor interesse for treningsfaget og alt det det innebærer. I tillegg er jeg jo samboer med en personlig trener og har naturligvis lært og forstått mye fra han angående treningslære og det å arbeide som PT.

Så, hva skal jeg bruke denne utdannelsen til?
– Bli en bedre helsejournalist, og rett og slett få en bedre forståelse for trening (både teoretisk og praktisk).
– Bli en bedre veileder og coach i forhold til oppfølging av online-klienter.
– Å kunne HJELPE ANDRE, å kunne inspirere og veilede enda flere i forhold til å nå sine mål.
– Å kunne bli en enda bedre forfatter og skribent, særlig i forhold til at jeg og Susanne Soydan gir ut en bok gjennom Cappelen Damm januar 2018. Boka handler nettopp om styrketrening og det å spise sunt og næringsrikt, med fokus på “the basic stuff” og at kosthold og trening ikke trenger å være så komplisert som det kan fremstå som. Her er det ikke snakk om trenddietter, noe fancy “wannabe-revolusjonerende treningsmetoder man aldri før har sett”, eller krav til innkjøp av fancy kjøkkenmaskiner eller treningsapparater. Og siden vi snakker om bokbabyen, så skal dere få et aller første teaser-avsnitt fra boken her, hentet fra forordet:
“Det er ingen tvil om at interessen for trening, kosthold og helse har eksplodert de siste årene. Vi erfarer at mange jenter ønsker å «komme i form» og med det mener de gjerne å forme kroppen gjennom å stramme opp lårene, få en spretten rumpe og mer definert mage. Det finnes utallige dietter og treningsprogrammer som påstås å være «fasiten» på å forme og stramme opp kroppen, og det er ikke rart at det florerer av myter og feilaktig informasjon. Dette er boken for deg som ønsker å forme kroppen med styrketrening og å spise helt vanlig næringsrik mat. Her deler vi vår kunnskap og erfaring slik at du får større utbytte av tiden du legger ned på trening og kosthold, og kan komme nærmere de resultatene du ønsker deg.”


 

– OG ja, jeg vil jobbe som personlig trener! Fysisk på et treningssenter og ikke bare online. Når det gjelder spørsmål om hvilket senter, hvor mange timer og så videre, så ønsker jeg å kunne kombinere jobben som frilansjournalist, foredragsholder, ernæringsrådgiver og nå også forfatter, med å være personlig trener. I tillegg arbeider jeg jo også en del med BedreTrent.no og BedreTrent Podcast. Med andre ord så er det ikke bare å “gi slipp” på alle de andre arbeidsoppgavene og prosjektene jeg har for så å begynne rett på som fulltids-PT (jeg er også fullstendig klar over at det gjerne kan ta litt tid å jobbe seg opp til å kunne jobbe som personlig trener på fulltid), men det er liten tvil om at jeg vil jobbe direkte med PT-kunder og ha tilknytning til et bestemt treningssenter her i Oslo-området. Og jeg drømmer om å arrangere workshops, holde enda flere foredrag og arrangere treningsreiser, bare for å nevne noe. Jeg elsker å være ambisiøs og virkelig bare “gunne på” på ting jeg har tro på.  Ikke minst digger jeg å nå mine mål, sette nye målsettinger og jobbe videre for å oppnå disse.

Så tilbake til overskriften; Vil du trene med meg?
Jeg vil gjerne dele ut helt uforpliktende prøvetimer og selv om vi ikke trener på samme senter eller i samme treningskjede, så er det jo nå en perfekt tid for utetrening! For de som eventuelt måtte være interessert i å trene på et treningssenter så er jeg medlem av Fitness Xpress, og trener selv på Fitness Xpress Storo. Det som også er bra med denne treningskjeden er at de hver eneste uke inviterer til gratis-torsdager.  Jeg trener også på Sterk Helse & Trening som ligger på Løren i Oslo. Jeg er alltid supergira på å møte nye mennesker, og ikke minst få mer erfaring og kompetanse som gjør at jeg stadig utvikler meg og blir en bedre Personlig Trener, ernæringsrådgiver, frilansjournalist, men også medmenneske. Det å kunne få jobbe med å hjelpe andre mennesker på denne måten er bare en helt fantastisk følelse og jeg er så takknemlig for at jeg allerede før jeg er ferdig utdannet får jobbe med det jeg elsker.

Som det så fint heter; Man blir god på det man øver på. Så hvis jeg får hjelpe deg, så hjelper også du meg! Noe av mine fagområder er styrketrening, kostholdsoppfølging, vektreduksjon og livsstilsendring.

Utdanning:
PT-studie, Akademiet for Personlig Trening (2017)
Bachelorgrad i Ernæringsfag, Atlantis Medisinske Høgskle (2010-2013)
Bachleorgrad i Medier og Kommunikasjon, Høgskolen i Oslo og Akershus (2007-2010)

Diverse kurs, prosjekter og seminarer:
Prosjektleder: kantineveileder for videregående skoler, Møre og Romsdal fylkeskommune (2014-2015). Bok: Kantinehåndboka 2015.
Fagseminar: Matallergi og intoleranse (Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter 2013)
Fagseminar: Hvordan lykkes bedre som kostholdsveileder? (Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter 2014)
Fagseminar: Idrettsernæring (Olympiatoppen 2014)
Fagseminar: Matvaremerking og kosthold ? forstår vi hva vi spiser? (Forbrukerrådet, Polyteknisk forening Helse / Livsgrunnlag og miljøtrusler, Legeforening og NITO 2014)

Jeg er ekstremt opptatt av at den type fysisk aktivitet man gjør skal være lystbetont, morsomt og ikke minst gi treningsglede og mestringsfølelse samtidig som man kommer nærmere sine mål. Send meg en mail på [email protected] hvis du er interessert i å ta en treningsprat og/eller en gratis PT-prøvetime.

Jeg har forresten dessverre ikke mulighet for å ta inn flere online-klienter før 1.juni, men det er selvfølgelig bare å sende en mail allerede nå hvis dette også kunne være interessant for deg.

🙂

– Silje Bjørnstad –
 

COPYRIGHT: Silje Bjørnstad
FOTO: Tiril Guttorm. Fitness Xpress

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg